Gebruikers van muziek

Als u muziek wilt laten horen, zult u begrijpen dat daar kosten aan zijn verbonden. Maar dat u daarvoor een licentie nodig heeft van Buma én van Sena, vindt u wellicht minder vanzelfsprekend. Hoe zit dat precies?
Buiten de huiselijke kring: toestemming vereist

Als u muziek koopt - bijvoorbeeld op cd - heeft u het recht die muziek in huiselijke kring te laten horen. In juridische termen wordt dit aangeduid als het 1e gebruik. Wanneer de muziek buiten de huiselijke kring wordt afgespeeld, bijvoorbeeld in winkels, kantoren, in discotheken of op radio of televisie, is er sprake van het 2e gebruik. En voor dat 2e gebruik heeft u toestemming nodig van alle partijen die bij de productie van muziek betrokken waren: de makers en de bedenkers.

U regelt het bij Sena en Buma

Natuurlijk is het onmogelijk om aan iedere afzonderlijke rechthebbende toestemming te vragen als u buiten de huiselijke kring via de radio, computer, televisie, cd-speler of andere afspeelapparatuur muziek wilt laten horen.

Daarom heeft de overheid Sena de opdracht gegeven om op basis van de Wet op de naburige rechten de vergoedingen te innen voor de makers van de muziek (producenten, artiesten en studiomusici). De vergoedingen voor de bedenkers (componisten en tekstdichters) van muziek worden op basis van de auteurswet geïncasseerd door Buma.

Kortom, als u muziek wilt gebruiken in uw onderneming of organisatie heeft u dus een licentie nodig waar u een vergoeding voor dient te betalen. Die wettelijk vereiste licentie regelt u bij Sena.

Wilt u weten welke vergoeding op uw organisatie van toepassing is? Klik dan hiernaast op “Berekenen vergoeding”.

Direct online uw licentie regelen? Ga dan naar www.mijnlicentie.nl. In het geval dat u muziek gebruikt in de media of op internet, kunt u uw licentie aanvragen met de daarvoor bestemde aanvraagformulieren. Deze kunt u hier downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt eraan: als het muziek van jezelf is (zelfgemaakte nummers) natuurlijk niet. Is het muziek van een ander (Michael Jackson bijvoorbeeld), dan mag het niet zonder toestemming van de rechthebbende.