Wat voor zaken worden er behandeld in strafrecht?

Neenee, ik heb er zelf niets mee te maken, wil het weten voor school!:-) Het is me namelijk nog niet helemaal duidelijk.

Wordt "moord" bijvoorbeeld daar behandeld? Zo nee, waar dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wikipedia-definitie: "Strafrecht is het geheel van rechtsregels waarin is vastgelegd welk gedrag strafwaardig wordt geacht, welke straffen op dit gedrag gesteld zijn en via welke weg strafoplegging gerealiseerd kan worden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafrecht

Dit gaat om alle overtredingen en misdrijven zoals beschreven in het Wetboek van Strafrecht, van diefstal tot moord en van oplichting tot belediging van een ambtenaar in functie. Zeg maar alles wat je geacht wordt te laten.

Je hebt ook civiel recht, waar alles onder valt dat in het Burgerlijk Wetboek staat: "Civiel recht, burgerlijk recht of privaatrecht bestaat uit een materieel en een formeel gedeelte. Het materiële gedeelte stelt regels ten aanzien van de verhoudingen tussen burgers onderling en tussen burgers en goederen. Het formeel privaatrecht is het burgerlijk procesrecht: het geeft regels over de handhaving van de materiële regels." Dat kan bijvoorbeeld gaan over een scheiding, erfenissen,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Civiel_recht_%28Nederland%29

Daarnaast heb je nog het bestuursrecht, dat alles tussen burgers en de overheid regelt, denk aan problemen rondom uitkeringen, bouwplannen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Goed antwoord. Wel zijn er nog meer 'soorten recht', zoals bijvoorbeeld economisch recht en belastingrecht.
Ook is het Wetboek van Strafrecht niet het enige wetboek van belang. Er zijn heel veel wetten waarin is bepaald dat overtreding van de daarin opgenomen bepalingen bepalingen strafbaar is. Zelfs in een gemeentelijke verordening kunnen strafbepalingen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch klopt de definitie van wiki niet. In meerdere wetten zijn rechtsregels en strafbepalingen opgenomen en hebben niets van doen met strafrecht.
teusvh
12 jaar geleden
In de omschrijving op Wikipedia staan de woorden 'onder meer'. Dat betekent dat er naast het WvS nog meer rechtsregels kunnen zijn die onder het begrip strafrecht vallen. Wiki is wat summier, maar wel correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het woord onder meer wordt de omschrijving waardeloos. In het strafrecht worden alleen die dingen behandelt die de staat kunnen schade: Valsmunterij
Vervalsing reisdocumenten etc. Een die dingen die de rechtsorde van de staat kunnen schade: Moord,
Diefstal,
Inbraak etc.
teusvh
12 jaar geleden
Ik denk toch dat je je vergist. Kijk in de eerste de beste Algemene Plaatselijke Verordening van een gemeente, en tegen het eind zie je een bepaling waarin wordt gezegd dat overtreding van de bepalingen strafbaar is. Daarop is het Wetboek van Strafvordering van toepassing.
Oftewel: onder het strafrecht vallen alle ge- en verboden waarop straf is gesteld, met uitzondering van de zogeheten bestuurlijke boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch even de wetgeving goed gaan bestuderen. Een APV is een verordening die geld in één gemeente en kan gezien worden als een wetgeving voor die gemeente. De wetgeving van een gemeente dient na geleefd te worden daar anders de staat of de rechtsorde van de staat geschaad kan worden (democratie) en is dan ook als zodanig in het wetboek van strafrecht opgenomen

Andere antwoorden (1)

In het wetboek van strafrecht worden de zaken behandelt die de staat danwel de rechtsorde van de staat kunnen schade.

Welke onderdelen die er behandelt worden is hier wel te plaatsen maar de lijst is te lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min maar graag de motivatie.