Bestaat er een wet dat je als kapitein als laatste je schip moet verlaten bij een scheepsramp?

In Italië ligt de kapitein van de Costa Concordia onder vuur omdat hij niet als laatste zijn schip zou hebben verlaten. Maar bestaat die wet wel? Ik kan hem nergens vinden. (los van de morele plicht, ik heb het echt over een wet...)

Picture for question
escape
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen de hierboven genoemde wetgeving is van toepassing. Zoals je gisteren ook hebt kunnen horen en lezen in de dagbladen heeft de kapitein een directe order van de kustwacht genegeerd en is niet terug gegaan aan boord van het schip om daar de evacuatie te begeleiden. Ook het op het negeren van een directe order staat een gevangenisstraf.

Het beste antwoord

Artikel 345 Wetboek van Koophandel:

De kapitein mag gedurende de vaart of bij dreigend gevaar het schip niet verlaten, tenzij zijne afwezigheid volstrekt noodzakelijk is of de zorg voor lijfsbehoud hem daartoe dwingt.

Dit is natuurlijk een Nederlandse wet, maar ik kan me voorstellen dat dit in Italië ook zo is.

Buiten dat, de kapitein is verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. Als hij zijn snor drukt, kan hij die verantwoordelijkheid niet meer nemen. Dat is hem in ieder geval te verwijten.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus hij mag uit lijfsbehoud het schip ten alle tijden verlaten, niet beslist als laatste.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Inderdaad lijkt het me logisch als hij zelf in levensgevaar is, hij het schip verlaat (als dat zijn leven redt) zodat hij voor hulp voor de overige aanwezige kan zorgen (van buitenaf) en daarmee dus zijn verantwoordelijkheid weer nakomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het komt er dus duidelijk op neer dat de desbetreffende kapitein op dit punt de nederlandse wet (die daar uiteraart niet geld) niet heeft overtreden. Mischien staat het wel in zijn contract, dan zou het in het ergste geval contractbreuk zijn op dit punt.

Andere antwoorden (7)

Ja, hij is daarna dus ook opgepakt omdat hij vroegtijdig het schip had verlaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurman is kapitein geweest op de grote vaart.
Toen ik hem gisteren dezelfde vraag stelde antwoordde hij dat dat nergens in de wet staat, maar dat het wel een ongeschreven regel is binnen de scheepvaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is geloof ik een ongeschreven regel,maar dat is trouwens met alle leidinggevende,ik ken iemand die directeur is van een fabriek,en ook hij moet als er brand is , er zeker van zijn dat iedereen veilig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet ten koste van zijn eigen gezondheid/leven. Als het echt om brand gaat wordt ook de directeur afgeraden om op eigen houtje te gaan proberen mensen uit het gebouw te halen. Daarvoor hebben we brandweer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij grote bedrijven is het altijd nog BHV die de leiding overneemt, dan heeft een directeur niets te zeggen.
De Zeevaartbemanningswet artikel 4 leden 3 en 4 luiden als volgt:

3. De kapitein en de scheepsofficieren gedragen zich aan boord ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu en het scheepvaartverkeer zoals het een goed zeeman betaamt.

4. De kapitein zorgt ervoor dat de bemanning van het schip te allen tijde berekend is voor het verrichten van de werkzaamheden aan boord.

Ik kan mij voorstellen dat een kapitein die het schip eerder dan de opvarenden verlaat verweten kan worden dat hij zich niet aan dit artikel gehouden heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
L’articolo 1097 stabilisce che il comandante che non scende per ultimo è punito fino a 2 anni. Ma la pena va da 2 a 8 anni se da questo fatto deriva il naufragio o la sommersione, e da 3 a 12 anni se ci sono passeggeri a bordo

artikel 1097 van de italiaanse wet bepaalt dat een commandant die niet als laatste zijn schip verlaat 2 jaar gevangenis straf kan krijgen, bij schipbreuk of zinken 2 tot 8 jaar, en indien er passagiers aan boord zijn 3 tot 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is inderdaad een wet voor maar het schijnt dat als ze de opleiding volgen dit hen niet kenbaar gemaakt wordt maar goed iedereen in Nederland wordt geacht de wet in kennis te nemen dus eigelijk kort gezegd ja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het voortijdig verlaten van het schip wel gekwalificeerd kan worden als verzuim tot hulpverlening, als neergelegd in art. 414 Sr. Hierop staat 3 jaar gevangenisstraf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat naar de Nederlandse wet het voortijdig verlaten van het schip onder omstandigheden wel gekwalificeerd kan worden als verzuim tot hulpverlening, als neergelegd in art. 414 Sr. Hierop staat 3 jaar gevangenisstraf.