Hoe krijg je in Nederland de verkoop van sperzieboontjes uit Kenia verboden?

Van tijd tot tijd komen er zielige beelden en met gironummers in de media omdat mensen er ondervoed zijn en ze dringend onze voedselhulp nodig zouden hebben.

Albert Heijn verkoopt momenteel, maar veel eerder ook al wel, sperzieboontjes uit Kenia. En evenals de boontjes heeft Albert Heijn ook groentes zoals bimi en sugarsnaps regelmatig afkomstig uit Ethiopië.

Als er niet op staat waar het vandaan komt, koop ik groente sowieso niet, maar als er een of ander hongerig land op staat, koop ik het net zo min.
Ik snap dat elk land geld wil verdienen en dat de EU het onder dat mom wil laten verkopen. En blijkbaar bestaan er mensen die het kopen, anders lag het niet in de winkel.

Maar ik snap niet dat de verkoop van levensmiddelen afkomstig uit 'de hoorn van Afrika' niet gewoon verboden is! Als ze gewoon eens een keertje om de tafel gaan zitten met organisaties als giro555 e.d. lijkt me dat wel zo efficient en vooral zo lógisch.

Albert Heijn wil geld verdienen, dus het zal ze een worst zijn waar iets vandaan komt, zolang de mensen het maar kopen vinden zij alles best, is blijkbaar hún logica.

Maar hoe kan het dat levensmiddelen uit een land waar voedselschaarste is niet gewoon verboden is, door diezelfde EU, en hoe zou wie dat per direct simpelweg kunnen verbieden?

Weet jij het antwoord?

/2500

dat lukt bijna niet maar als je sperzieboontjes wilt verbieden moet je ook koffie verbieden

Er zijn juist veel gesubsidieerde landbouwprojecten in die regios om de lokalen aan werk te helpen en het land er economisch beter op te laten worden, vandaar dat die bonen helemaal hier kunnen komen . Dus niet altijd per definitie slecht...

Je lost de voedselschaarste daar niet op door de import van producten uit die landen te verbieden. Als de producten daar blijven en dus niet verkocht worden dan raken veel mensen hun werk kwijt wat nog meer honger als gevolg heeft. De mensen die in dergelijke landen leven kunnen hun eigen boontjes niet betalen simpelweg omdat ze totaal geen geld hebben. Het niet kopen van dergelijke groeten levert dus ECHT geen oplossing voor het hongerprobleem aldaar. Dit met giro555 oplossen is niet reeel, zij leveren voornamelijk noodhulp (grootschalig) waardoor er nog steeds niets veranderd aan de situatie van de mensen daar. Er zijn niet genoeg banen om alle mensen aan het werk te houden en dus zullen velen nooit geld verdienen. En je kunt nu eenmaal niet zomaar banen creeren. Mocht je problemen hebben met organisaties als giro555 die alleen de acute problemen verminderen maar verder niets oplossen dan zou je eens kunnen denken aan een organisatie als Wilde Ganzen die de lokale bevolking helpen om 'hun eigen boontjes te doppen' en dus op die manier de honger structureel op te lossen. Maar het niet meer kopen van de producten uit die landen is echt niet de oplossing!!!

Vind je redenatie behoorlijk mank gaan. Jij denkt door eten uit de hoorn van Afrika t verbieden daar de hongersnood op te lossen echter zal je juist het tegenovergestelde bereiken. Om een land welvarend te krijgen en voor iedereen de welvaartstand in dat land te verhogen dien je het nationaal bruto product te verhogen. Dat kan je bereiken door uitvoer van voedsel, iets wat de welvarendere landen Kenia en Ethiopie op dit moment doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100