wat zijn de gevolgen van het afschaffen van de hypotheekrente aftrek?

de roep om de hypotheekrenteaftrek te beperken wordt steeds sterker maar wat zijn de gevolgen voor de woningmarkt, koopkracht, en bankensector?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Dat mensen , die een huis kopen geen rente aftrek meer hebben , dus niet meer zo makkelijk een hypotheek kunnen aflossen en hem daarom ook niet krijgen . En dan zakken de prijzen en dat in combi met een al dalende markt mogelijk een grote prijs val ! Heel sneu voor de huidige huizen bezitter . Voorbeelden van een dergelijk scenario Zweden jaren 80 . Er moet om andere redenen wel wat gebeuren , maar dat beter te doen ten tijde van oplopende huizen prijzen en dan langzaam afbouwen . Dan kan de markt het absorberen , nu zou het volgens mij de huizen markt totaal verstoren , en daar mee de crises verdiepen . Maar ja de politieke elite heeft natuurlijk veel meer verstand van macro economische vraagstukken :(:( gezien hun enorm vooruitziende euroblik En ja het zijn de euro dwepers die roepen het moet nu gebeuren ? Waarom ? nu . Ja het moet genormaliseerd worden , maar dan in combinatie met ook andere inkomsten belasting schijven , en voor al op een verstandig moment .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt ook over de banken sector tja indien huizen minder (veel) waard worden dan de hypotheek die er op zit , (bij veel mensen tussen 25en 40 jaar ) wordt het bij storten of verkopen . Niet goed Vd bank sector maar dat is niet mijn zorg :) maar niet goed voor ons , want jij en ik betalen het gelag . Nogmaals ik hoop dat ik me vergis , maar de crises verdiept , de huizen markt gaat op slot , maar ach alles komt weer goed na zo'n 10 jaar , want huizen blijven een gewild object .
fisbel
12 jaar geleden
De gevolgen van de afschaffing hypotheekrenteaftrek kunnen heel groot zijn. Het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek is echter onvermijdelijk. Zoals het systeem nu is, is het is een onhoudbaar systeem. Afschaffing van de hypotheekrenteaftrek: hierbij wordt vaak het voorbeeld van landen als Zweden en Engeland genoemd. In Zweden werd in de jaren tachtig / negentig vorige eeuw de afschaffing in een tiental jaren gerealiseerd. De markt stortte helemaal in, maar krabbelde weer overeind. In Engeland werd de aftrek in 20 jaar afgeschaft en heeft dit nauwelijks problemen opgeleverd.

Een geleidelijke afbouw van de aftrek heeft bij de meesten de voorkeur. Maar het verschil met de huidige hypotheekrenteaftrek moet er wel zijn, anders wordt het 'gerommel' in de marge. Ook in Europees verband kan de huidige regeling niet blijven voortbestaan. Mogelijkheden om de hypotheekrenteaftrek te beperken zijn er legio. Een drietal mogelijkheden, bijvoorbeeld:
In 30 jaar afbouwen van 100% naar 0% of de aftrekbaarheid beperken tot maximaal 42% van de aftrek of de eigen woning in Box 3 plaatsen waardoor de aftrekbaarheid beperkt wordt tot 30%. Een snel ingevoerde afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zal tot gevolg hebben dat de prijzen van koopwoningen nog meer omlaag zullen gaan. Prijsverminderingen van 18 tot 30% worden hier genoemd.
De gevolgen van de afschaffing hypotheekrenteaftrek kunnen heel groot zijn. Het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek is echter onvermijdelijk. Zoals het systeem nu is, is het is een onhoudbaar systeem.

Afschaffing van de hypotheekrenteaftrek: hierbij wordt vaak het voorbeeld van landen als Zweden en Engeland genoemd. In Zweden werd in de jaren tachtig / negentig vorige eeuw de afschaffing in een tiental jaren gerealiseerd. De markt stortte helemaal in, maar krabbelde weer overeind. In Engeland werd de aftrek in 20 jaar afgeschaft en heeft dit nauwelijks problemen opgeleverd.
Een geleidelijke afbouw van de aftrek heeft bij de meesten de voorkeur. Maar het verschil met de huidige hypotheekrenteaftrek moet er wel zijn, anders wordt het ‘gerommel’ in de marge. Ook in Europees verband kan de huidige regeling niet blijven voortbestaan.

Mogelijkheden om de hypotheekrenteaftrek te beperken zijn er legio. Een drietal mogelijkheden, bijvoorbeeld:
In 30 jaar afbouwen van 100% naar 0% of de aftrekbaarheid beperken tot maximaal 42% van de aftrek of de eigen woning in Box 3 plaatsen waardoor de aftrekbaarheid beperkt wordt tot 30%.

Een snel ingevoerde afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zal tot gevolg hebben dat de prijzen van koopwoningen nog meer omlaag zullen gaan. Prijsverminderingen van 18 tot 30% worden hier genoemd.

------------------------------------------------------------------
NB: dit antwoord per ongeluk eerst bij reacties geplaatst.
fisbel
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Leg eens uit waarom de hypotheekrenteaftrek een onhoudbaar systeem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hypotheekrenteaftrek is een illegale ondersteuning van bedrijven. Ook grote bedrijven met veel gebouwen maken gebruik van de hypotheekrente aftrek met als gevolg dat wij als belastingbetaler een bedrijf ondersteunen terwijl dit binnen de EU verboden is. Daarbij, als de hypotheekrenteaftrek vandaag afgeschaft wordt de regering met een overschot op de staats financiën komt te zitten in de plaats van te moeten bezuinigen. Ook zal de huizenprijs dan gelijk komen met de rest van Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening is de hele hypotheekrente aftrek één groot onnozel cadeautje van de staat. Mensen moeten maar eens leren om in een huis te gaan wonen waar zij het geld voor hebben. Te vaak wonen mensen in te grote kapitale villa's die ze eigenlijk niet kunnen betalen zonder de aftrek. Deze gedachte is echt fout. Dit hoort niet, en als persoon hoor je er ook niet vanuit te gaan dat je altijd maar cadeautjes blijft krijgen van de staat. Overal moet op bezuinigt worden, dus dan ook maar op deze naar mijn mening onnozele dingen. Dan gaan mensen maar kleiner wonen in een huis dat ze wel zonder deze aftrek kunnen betalen. Enige beschaafdheid in dit land is op heden ver te zoeken, en ik als SP'er ben er ook geweldig blij mee dat de SP het zo goed doet in de peilingen de laatste tijd. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genuanceerd denken maar vooral handelen is hier noodzakelijk , en zin en onzin te scheiden is best moeilijk , Nl heeft nog een hypotheek aftrek , onder voorwaarde , best al aardig aangepast , een max aan loop tijd , aan max ,aftrek , en ook straks andere aanpassingen . Nl heeft ook buiten verhouding , veel maar vooral hoge loon belasting / inkomsten belasting enz . Een en ander was ook een soort compensatie , maar ook een mogelijkheid om het eigen huis bezit te be vorderen . Vergeet niet waarom het zo gekomen is Nl had veel te weinig eigen woning bezit . Ja er moet op termijn heel voorzichtig en verstandig wat aan gedaan worden , maar niet in crises of al dalende onroerend goed markt , dan nog meer gedwongen verkoop nog meer , pensioen verlies ouderen (die hebben vaak het pensioen in eigenhuis :)). Ja in de paarse tijd had het gemoeten , gekund . Maar nu eerst , ons richten wat wel kan , en wat niet de crises versterkt . Want indien de huizen markt instort , ook de bouw , maar ook meubel , enz maar ook de banken (heb ik geen meelij mee hoor ) maar maatschappelijk een niet overziene ramp . Die Europa verhalen ivm onze staats begroting (betreffende hypotheek ) worden mogelijk op kort termijn nog veel rampzaliger , indien men de huizen markt de crises in sleept ! en op de lange duur ? Ja heel voorzichtig bij sturen en wel duidelijk , open maar snel het traject aan geven , dat is waar de markt om vraagt .