Wanneer mogen ik inschakelen naar de arbeidsinspectie?

Als het bedrijf of de instelling zich niet aan de wettelijke voorschriften op het terrein van de arbeidsomstandigheden- of Arbeidstijdenwet houdt,wat moet ik doen?

Bijvoorbeeld: Ik mag niet tillen en ook niet te zwaar sjouwen,te lang staan werken,maar ik mag voor mijn werkleider om een 10 kg doos op te stapelen,ik was na de opstapelen echt moe vooral mijn ogen.
Ik was vandaag 80 dozen opgestapeld,ik vind dat soort werk moet zo min mogelijk aan een persoon die pijn in de nek heeft.
Totaal moeten 150 dozen,per pallet 50 dozen 5 hoogte en per drie uur klaar 1 pallet, per doos moeten 20 zakken in,en per zak weeg 500 gram,morgen moet ik verder afmaken.

En vandaag heb ik de Uierpoeder weeg per doos 10 kg zwaar,totaal vandaag heb ik meer dan 20 dozen gedaan,en dan moet ik schoonmaken,vegen,stofzuiger en zepen door heel machine.

Dus ik heb vandaag 20 dozen heeft gesjouwd en opgetild,en staan werken totaal meer dan drie uren heeft gewerkt.

Mijn vraag is: Is dat goed voor mijn gezondheid,want ik heb bijna 6 jaar lang nekslijtage of artrose?

En moet ik inschakelen naar de arbeidsinspectie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, wat is je functie dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
productiemedewerker en ben werk bij de sociale werkvoorziening.

Antwoorden (5)

ik denk dat jij beter een goed gesprek met je werkgever kan hebben en eventueel een gesprek aanvragen bij de Arbo arts, deze is er ook voor om de werknemers te helpen voorkomen dat zij uit gaan vallen wegens ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arbeidsinspectie dat is niet voor jou probleem,en je baas kan ook niet weten dat jij problemen hebt met zwaar tillen.
Het is normaal dat het werk wat jij doet uitgevoerd wordt
hoe zij dat willen, het moet toch gedaan worden toch?
Wat jij moet doen is, een bezoek aan je h.a brengen en je zelf is goed na laten kijken,komen er allemaal gebreken aan het licht dan kan je een afspraak maken met de bedrijfsarts als jullie die hebben en anders weet je huisarts wel wat je moet doen, ik zou in iedergeval naar je klachten laten kijken.
12 jaar geleden
Van wie mag jij niet tillen, sjouwen of te lang staan?
Is dat bekend bij je werkgever?
Zo ja, dan moet jij naar je arbo arts gaan.
Zo nee, dan moet je een andere werkgever zoeken.
De arbeidsinspectie is niet voor de soort problemen die jij beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heeft de arbeidsinspectie geen bevoegdheden in een dergelijk geval.

In de arbeidswet staat exact omschreven hoe vaak en hoeveel een persoon mag optillen, een persoon mag per keer 25kg. tillen, de 10kg die u moet tillen voldoet dus ruimschoots aan de wetgeving.

Wat ik nog niet uit uw verhaal op kan maken is dat u gedeeltelijk bent afgekeurd en dus een aantal werkzaamheden niet mag verrichten, indien u reeds gekeurd bent en u hebt een beperking neem dan contact op met de arbeidsdeskundige van het UWV en leg hem het probleem voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fuyung, je hebt steeds zulke problemen. Het lijkt me zinvoller als je eens met een begeleider die je vertrouwt praat, om daarna samen met diegene met je werkleider(s) te praten.
Waar je medisch gesproken wel/niet toe in staat bent, is vastgesteld bij je keuring.
het verhaal dat jij hier vertelt, valt echt niet onder de Arbeidsinspectie: misschien vind jij dat je te hard moet werken, maar kun je dat volgens je keuring aan. Als je vindt dat het te snel moet of te zwaar is, moet je dat op dàt moment aangeven bij je werkleider.