Als je te vroeg- te laat vuurwerk afsteekt mag je zelf dan kiezen of je een taak straf krijgt of moet betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (5)

Zelf kiezen moet je doen voordat je vuurwerk afsteekt. Wanneer je het tevroeg danwel te laat afsteekt dan word er voor jou gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wordt gepakt voor het te vroeg of te laat afsteken van vuurwerk, dan wordt je vuurwerk in beslag genomen en je moet mee naar het bureau waar een proces verbaal wordt opgemaakt. Je mag wel zelf kiezen of je naar bureau Halt gaat of dat je een boete krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad Loetje, als je meerderjarig bent, krijg je een boete van 100 euro. Volgens mij is er van taakstraf dan geen sprake, maar dat weet ik niet zeker.
nee. je mag nooit zelf kiezen welke straf je krijgt! als je minderjarig bent ga je naar bureau halt en krijgt daar taakstraffen en dergelijke. al ben je meerderjarig krijg je een procesverbaal en bepaalt de rechter welke straf je krijgt. al ben je het niet met je straf eens kun je in hoger beroep gaan en dat houd in dan er nog een rechtzaak komt en je dus kunt proberen een andere straf te krijgen, maar uiteindelijk bepaalt de rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor of na 31 december vuurwerk afsteekt en je wordt aangehouden door de politie zijn er verschillende mogelijkheden.
-Als je ouder dan 18 bent moet je een boete betalen en krijg een een strafblad.
-Als je 16/17 bent mag je zelf beslissen of je naar halt gaat of een boete+strafblad.
-Als je 12/13/14 bent moeten je ouders voor je beslissen of je naar halt gaat of een boete+strafblad.
-Als je jonger dan 12 bent kan er niks gebeuren je krijgt dan waarschijnlijk alleen een waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je hebt geen keuze mits de de Rechter die keuzevrijheid bepaald in de strafmaat.