mag een incassobureau telefonisch kontakt opnemen met je buren omdat jij niet reageert op hun brieven.en bij hun informatie over jou situatie winnen??

De buurvrouw waar ik erg slecht , zeg maar liever geen, kontakt mee heb. stond vandaag geirriteerd bij mij aan de deur dat ze al meer dan 5 dagen lastig gevallen word door een incasso met vragen over mij, mijn telefoon nummer, mijn thuis situatie etc.
toen ik de incasso terug belde kreeg ik te horen dat ik niet gelijk had gereageert op hun brief (dit kwam door overleiden in prive sfeer, niet echt meer aan gedacht zeg maar, niet echt korrekt maar goed...)en dat de buren ook schuld bij hun hadden en of gehad en dat ze van hun wel een telefoon nummer hadden. Nou ik dacht dat ik van de bank af viel. wie geeft hun het recht om de buren te stalken dan wel in te lichten over mijn prive stituatie. en daarbij mij weer te vertellen overdat hun een schuld hadden/hebben?! ben erg boos geworden en hun vermeld dat ik hier werk van ga maken. dit mag toch niet? en hoe pak ik dit goed aan?

mvg k.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord met zekerheden heb ik niet voor je, maar ik ben van mening dat dit een zeer grove schending van je privacy is. Ik denk dat ik contact zou opnemen met een rechtskundige om te bezien of hiertegen iets te doen is ( hoewel het kwaad natuurlijk al geschied is). Wellicht dat het college bescherming persoonsgegevens dit bureau kan aanpakken.
Suc6

Antwoorden (7)

je zou even langs het rechtsburo kunnen gaan, en vragen aan hun in hoeverre hun jou privacy hebben geschaad..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet, maar als je schuld hebt is het ook niet verstandig om hoog van de toren te blazen. Als de rekeningen terecht zijn zou ik die eerst maar eens betalen. Zijn ze onterecht dan moet je aan het incassobureau een brief (laten?) schrijven. Zoek iemand van het buurtwerk of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je door omstandigheden een rekening bent vergeten te betalen ben je vogelvrij? Als een incassobureau bij jou schulden gaat innen mogen ze dat openbaar maken? Kom op zeg, we leven niet meer in de prehistorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg allereerst dat dat niet kan, het is ongehoord, maar het gaat er om wat je eraan kunt doen. Als je allerlei instanties afloopt om je recht te krijgen, zal de eerste vraag zijn of je je "vergeten" schuld al betaald hebt. En ook in de prehistorie moest je je schulden betalen. Met incassobureaux heb ik helemaal niks, maar misschien wel met de firma die ten einde raad is omdat hij zijn geld niet krijgt.
ik zou contact opnemen met het college bescherming persoonsgegevens. Ze hebben een link naar deze site, daar kun je je vraag stellen:

http://www.mijnprivacy.nl/Pages/Home.aspx

zie het volgende stuk wat ik van deze site heb gehaald:

Spreekuur voor privacyvragen
Heeft u een vraag over de bescherming van uw persoonsgegevens? Bel met het telefonisch spreekuur via 0900-2001 201 (vijf cent per minuut). Dit spreekuur is bereikbaar op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur. De publieksvoorlichters van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) helpen u dan verder door het geven van algemene informatie die van toepassing is op uw vragen.

Let op: vanaf 1 juli 2011 beantwoordt het CBP geen privacyvragen meer per e-mail.

Signaal geven over privacy
U kunt ook een signaal afgeven aan het CBP over mogelijke overtredingen van de privacywetgeving. U doet dit via het signaalformulier op deze website.

Vragen over melden
Verwerkt u als professional persoonsgegevens, dan moet u dit melden bij het CBP. Heeft u vragen over melden, kijk dan eerst onder Melden op CBPweb.nl. Heeft u daarna nog vragen, kijk dan onder Melden > Vraag en antwoord.

Let op: het telefonisch spreekuur via 0900-2001 201 is niet bedoeld voor vragen over melden.

Persvragen
Als journalist of redacteur kunt u met uw vragen terecht bij de persvoorlichters van het CBP. Zij zijn te bereiken via 070-8888 555.

Postadres
College bescherming persoonsgegevens
Postbus 93374
2509 AJ DEN HAAG

Internet

www.mijnprivacy.nl

www.cbpweb.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het wettechnisch in elkaar zit weet ik niet, maar ik vind het in elk geval niet erg kies, en ik zou het ook heel vreemd vinden als zoiets gewoon zou mogen. Dat men de buren belt in zo'n geval als ze geen telefoonnummer van je hebben, kan ik me nog voorstellen. Als bijvoorbeeld bij een ongeval de familie gewaarschuwd moet worden en er is geen vast telefoonnummer bekend maar wel een adres, belt men ook vaak de buren (ervaring vorige baan) om te vragen of die de familie kan waarschuwen. Maar je gaat dan natuurlijk niet aan de telefoon vertellen aan zo'n buurvrouw wat er aan de hand is, je vraagt gewoon of ze de gegevens van de buren hebben, en zo nodig of je ze misschien kunt spreken, of vraagt ze je eigen contactgegevens door te geven met het verzoek contact op te nemen. Dat een incassobedrijf verschillende wegen probeert om je te bereiken snap ik en vind ik alleen maar goed (beter dan een deurwaarder inschakelen puur omdat ze niets horen) maar de buurvrouw vertellen dat jij een schuld hebt, vind ik niet kloppen. Geen idee wat je er precies mee kunt, maar ik zou eens informeren bij het juridisch loket, een gratis spreekuur van een advocaat, of het college bescherming persoonsgegevens. Of - als je die hebt - je rechtsbijstandverzekering.

Daarnaast zou ik ook het bedrijf waar je deze schuld bij hebt, dus de opdrachtgever van het incassobureau, informeren over deze gang van zaken. Ik denk niet dat zij daarvoor aansprakelijk zijn, maar als ik gebruik zou maken van de diensten van een incassobureau, zou ik dit soort dingen wel willen weten. Misschien zou het een reden kunnen zijn om geen gebruik meer te maken van hun diensten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal ongehoord, ze mogen uw buren bellen en om zo aan informatie te komen maar informatie verstrekken over derde is buiten alle proporties.

Ik raad u aan om met uw buren samen actie te gaan ondernemen, zij zijn namelijk diegene die gedupeerd zijn door de handelingen van het incassobureau.

Heb een paar sites waar je het incassobureau met naam en toenaam aan de schandpaal kunt hangen en ja dat mag wel, een incassobureau is geen privé persoon.

TROS radar:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=20846

STAM advocaten:
http://www.stam-advocaten.com/Incasso/81?gclid=COiAhuvSp60CFVFI3godhGQ1mA

De nationale ombudsman:
http://www.nationaleombudsman.nl/?gclid=CJnm4OzSp60CFQsf3godnRmE9Q

en zoals hierboven is aangegeven, maar dat moet de buurvrouw doen, college bescherming persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ombudsman is hier niet voor. Tros radar zit nogal hoog te paard, stam advocaten ken ik niet, maar misschien wel de reactie van Ivy4u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om zich een prima antwoord, maar hoe kom je erbij dat ze de buren zouden mogen bellen om informatie in te winnen? Ook dat lijkt me hoogst ongebruikelijk, zo niet illegaal. Een incassobureau heeft geen enkele speciale positie, het enige wat ze kunnen is zeuren totdat je je rekeningen alsnog betaalt, doe je dat niet dan kan de opdrachtgever het voor de rechter laten brengen en pas dan kunnen er daadwerkelijk (gedwongen) invorderingsmaatregelen getroffen worden door een deurwaarder die het vonnis uitvoert (bijvoorbeeld beslag). Het fijne weet ik er niet van, maar het lijkt met toch niet dat het bellen van de buren in dit plaatje past, nog even los van het loslaten van persoonlijke informatie aan derden wat dit bureau volgens de vraagsteller zowel aan hem/haar zelf als aan de buren heeft gedaan als ik het goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat iedereen vrij om iemand te bellen en proberen informatie los te krijgen over de buren, gebeurt ook met regelmaat door kopers van nieuwe woningen, niets mis mee. Er ontstaat pas een probleem als het incassobureau de reden van het bellen geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik geïnteresseerd ben in een woning en ik bel de buren dan vraag ik misschien een paar dingen over de woning die ik op het oog heb, ik denk niet dat ik persoonlijke gegevens ga opvragen en als ik dat al zou doen onthoud ik datgene wat belangrijk is en de rest vergeet ik weer. Als een incassobureau jou bijvoorbeeld opbelt over je buurman en zegt ik bel vanwege meneer Jansen die op huisnummer 10 woont, dan zitten ze al fout, dan zijn ze namelijk al bezig met het ongeoorloofd verspreiden van persoonsgegevens, daar zullen niet direct sancties op staan, maar als ze jou dan ook nog gaan vertellen dan meneer Jansen schuld heeft (en / of hoeveel) dan is dat al ongehoord fout. Privacyschending als zodanig is wellicht geen strafbaar feit, maar het college bescherming persoonsgegevens heeft hier wellicht nog wel wat over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als een incassobureau jou bijvoorbeeld opbelt over je buurman en zegt ik bel vanwege meneer Jansen die op huisnummer 10 woont, dan zitten ze al fout" Correct echter is het moeilijk voor ons om na te gaan of dat gebeurd is, het is ook daarom dat ik zeg dat vraagsteller samen met de buren moet optrekken tegen het incassobureau. Het wordt hoogtijd dat incassobureaus zich gaan gedragen zoals het hoort. telkens als er een economische crisis zich voordoet komen deze bureaus weer in het nieuws met dergelijke wanpraktijken.
Dit is uitdrukkelijk verboden. Het beste kan je klacht neerleggen. Dan krijgen ze een sanctie of een intrekking van de vergunning.
Doen hoor!! Ik heb het ook gedaan, wegens onwettelijke praktijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een schuld hebt, betaal die nooit aan de incasso. Zij kunnen niet in rechte treden voor hun opdrachtgever.
Betaal rechtstreeks de echte schuldeiser.
Betaal ook nooit kosten die de incasso aanrekent, alleen die van de schuldeiser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schuld niet aan de incasso maar aan de schuldeiser betalen, is meestal niet erg slim. Wanneer de schuldeiser eenmaal een incassobureau heeft ingeschakeld, kunnen zij vaak niets meer met de openstaande schuld. Als je dan zou betalen aan de schuldeiser, staat je schuld bij de incasso nog steeds open. Soms is het zelfs zo dat een incassobureau de schuld opkoopt bij de oorspronkelijke schuldeiser, zij hebben er dan dus het grootste belang bij dat je alsnog aan hen betaalt, terwijl de schuldeiser allang uit de kosten is. Niet doen dus! Gewoon aan het incassobureau betalen, zij handelen hierin namens de schuldeiser. Niet de incassokosten betalen vind ik een beetje een gok. Voor het verhoogde bedrag zal men een zaak niet winnen, ze kunnen het echter hoog spelen als ze willen. Ik weet dat een bedrijf dat verhoogde administratiekosten oplegt vanwege een late betaling het erbij zal laten zitten wanneer je alleen de oorspronkelijke schuld betaalt, maar die incassobureautjes kunnen fel zijn. Denk dat ik het gewoon zou betalen, dus ook de incassokosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft zo'n bureau in Nederland niet eens een vergunning nodig, die kan dan dus ook niet ingetrokken worden.
NEE DIT MAG NIET!
Ik heb verleden week al een discussie gehad op GV over de praktijken van incassobureaus en kreeg hierop vrijwel alleen maar negatieve reactie's.
Men vond dat je incassobureaus met voorzichtigheid en fluwelen handschoenen moest aanpakken.
Dit bewijst maar weer eens mijn gelijk dat incassobureaus het absoluut niet zo nauw nemen met omgangsvormen en regels.
ASO's zijn het over het algemeen.
Maar ja,iedere "ex"-crimineel mag in dit land een incassobureau beginnen en er zijn er heel wat die dit dan ook doen.
Met alle gevolgen van dien!
Aanpakken die handel en niet op een lieve manier maar met dezelfde methodes die zij gebruiken!