Tot welke dienst kan ik me wenden om een vraag omtrent de Verklaring van de Rechten van de Mens te kunnen krijgen? (zie uitleg)

Ik vroeg me af of huisvesting en voedsel een onvoorwaardelijk grondrecht is of dat je het pas krijgt in ruil voor tegenprestaties. Om onduidelijke redenen werd mijn vraag echter verwijderd. Vandaar dat ik op zoek ben naar de juiste instantie om mijn vraag beantwoord te zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Klein foutje in de titelvraag, ik bedoel 'om een vraag omtrent de Verklaring van de Rechten van de Mens beantwoord te krijgen'.

Weet jij het antwoord?

/2500

je hebt recht op voedsel en huisvesting, maar het hoeft niet per se gratis te zijn. Dus in die zin kan het heel goed dat er een tegenprestatie van je verlangd wordt. Toegevoegd na 35 seconden: als antwoord op je vraag: stap bijvoorbeeld naar een wetswinkel.

De rechten van de mens zijn ondertekent door alle westerse landen die aangesloten zijn bij de VN, in artikel 25 is opgenomen wat jij bedoelt: Artikel 25 Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil. Indien de overheid zich hier niet aan houdt kan je je recht zoeken via de rechtbank.

Bronnen:
http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/Languag...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100