Is deze (parkeer) boete geheel terecht of zal verweerschrift nog helpen?

Het gaat om volgende feit: R584 is in combinatie met bord E1 (parkeerverbod) en de fout was laden/lossen (met al wel geldige , maar 2 weken eerst tijdelijke parkeerontheffing op kenteken ,voor die wijk!) ivm een verhuizing.

Straatje zelf is zeer smal en en precies waar vriend woont is wel milde een bocht en met ruim trottoir voor de deur.
Daar stonden al auto's van buren geparkeerd (die geen boete) uit nood en "nergens in de wijk parkeerplaats".
Rond 9.00 uur in de ochtend en druk met verkassen, is ook dan nergens parkeerplek in buurt huis en hij had aantal zeer zware spullen te verslepen.

Praktisch gezien was er geen andere optie om dan tussen die paar andere auto's te parkeren van de buren, en er was beslist nog volop ruimte om voetgangers door te laten.

76 euro....boete zo jammer en ongewenst net na een verhuizing en extra kosten... soort noodsprong in feite. Vooraf was immers op tijd ook die ontheffing parkeren voor wijkbewoners al geregeld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat voor parkeerontheffing had je? Ik denk dat het daarbij gaat om een vergunningshouderzone of betaald parkeren zone? In dat geval is je vergunning niet geldig voor het parkeren in strijd met E1. E1 houdt simpelweg in dat parkeren verboden is, uitgezonderd de parkeervakken. Aangezien jij daar niet aan voldeed ga je het daarmee niet winnen. Je zou wel een kans kunnen maken met het laden en lossen. De definitie van parkeren is namelijk als volgt: ac. parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen; Uit jurisprudentie (eerdere uitspraken) halen we dat laden of lossen onmiddellijk moet zijn en het moet gaan om niet handzame goederen. Ik kan mij voorstellen dat dat het geval is bij een verhuizing. Maar er moet wel sprake zijn van het onmiddellijk laden en lossen. Dus een kopje koffie nemen telt al als parkeren. Als er continu activiteit bij de vrachtwagen/auto is geweest is er nog een grond voor bezwaar. Anders geef ik je weinig kans.

Je kunt bezwaar maken, maar al of niet terecht, alle bezwaren worden standaard afgewezen. Er is daardoor eigenlijk maar één echte bezwaar-ronde en dat is beroep aantekenen. Lees het verkeersreglement op dit punt goed door en bepaal hoe sterk je staat. In beroep heb je een redelijke kans te winnen als je een redelijk verweer hebt, nog beter als je in je verweer verwijst naar specifieke regels in het verkeersreglement. Soms vind je "brochures" waar de regels net iets anders staan uitgelegd dan in het formele reglement. Als de teksten in een van die brochures je beter uitkomen, kun je dat als geldig verweer aanvoeren. Ik geef het voorbeeld van oversteken bij rood licht voor voetgangers. Daar kan staan "rood: voetgangers mogen niet meer beginnen met oversteken". In het proces verbaal moet dan dus staan dat de agent heeft gezien dat je begon met oversteken terwijl het rood was. Als hij schrijft dat hij zag dat je bij rood licht overstak is dat onvoldoende en kan vrijstelling volgen. Zo'n agent komt echt niet op de zitting getuigen, en jij hoeft er ook niet naartoe; dit alles wordt schriftelijk afgehandeld. Ik vraag me af of er een rechter aan te pas komt, volgens mij doet de officier het zelf, of misschien wel zijn hulpje.

Gewoon betalen en uit je geheugen wissen. Alle energie die je hier in steekt is verloren moeite. Ik ben vorig jaar bij de rechtbank geweest ivm een snelheidsovertreding, waarbij om twaalf uur 's nachts in een industriele zone op snelheid werd gecontroleerd. Totaal zinloos om er tijd te steken als je formeel fout zit. De rechter moet zich aan de wet houden en zal niets voor je kunnen doen. Tijdens die zitting waren zo'n dertig personen aanwezig die dachten dat ze in hun zaak op clementie konden rekenen. Vergeet het maar. Bij enkele personen werd de boete (APK verlopen) aangepast. Maar de officier eiste al een lagere boete omdat de wet niet 100% duidelijk was.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100