hoe openbaar is een rechtzitting? mag je elke zitting op televisie uitzenden en mag iedereen elke rechtzitting bezoeken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Niet alle zittingen zijn openbaar, rechtszaken omtrent kinderen gebeuren altijd achter gesloten deuren.

Strafzittingen zijn in principe allen openbaar behalve als de staatsveiligheid in gevaar komt.

Ook kan een rechter beslissen dat om zwaarwegende redenen een strafzitting achter gesloten deuren plaats vindt.

Hetzelfde geld ook voor zaken betreffende het bestuursrecht.

Een rechtszitting mag nimmer via een media direct uitgezonden worden, hier is ok nog altijd sprake van verdachte en niet van daders.

Uitspraken van de rechtbank mogen onder bepaalde voorwaarde (groot maatschappelijk belang bijvoorbeeld) wel uitgezonden worden.

Elkeen mag rechtzittingen die niet achter gesloten deuren gehouden wordt bezoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ging het om een publiek persoon en een publiek probleem. Een rechter kan dan met instemming van de verdachte toestemmen dat het direct in de media komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie de logica niet. Wat is het verschil als ik de rechtzaak in de rechtzaal bijwoon als willekeurige bezoeker of via een scherm (op tv) zie alswillekeure kijker. het gaat over een verdachte. waarom zou het tijdens een live uitzending anders geïnterpreteerd worden. Waarom mag het zonder scherm wel en met scherm niet? Graag een verklaarbare reactie hierop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als iedereen in Nederland het recht heeft om het verloop van de rechtzaak te zien, waarom krijgt dan niet iedereen in nederland deze mogelijkheid? Stel dat er 100.000 een bepaalde rechtzaak rechtstreeks willen volgen, Dit is een vorm van recht hebben maar niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze regel stamt nog uit de tijd dat de fotografie opkwam. Het maken van beelden in een rechtbank is verboden ter bescherming van de rechters en de verdachten (wraakacties). Enkel tekeningen van de rechtszaal en de verdachte en rechters zijn altijd toegestaan, beeldopname alleen met toestemming van het hof / parket en verdachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de vraag die ik bij mijn reactie hebt toegvoegd is helaas nog niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook 1000.000 mensen die bij PSV op de tribune willen zitten, kunnen er ook niet allemaal op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt me gedeeltelijk begrepen, die kunnen er niet allemaal op, dus is er een mogelijkheid gemaakt tot live uitzendingen.
Waarom dan geen liveuitzending of tv opname in de rechtzaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opnames maken in een rechtszaal is nog altijd bij wet verboden. De toestemming voor het maken van beelden moet dan ook van de raadskamer zelf komen, deze geeft pas toestemming als alle betrokkenen (zelfs getuigen mogen weigeren) er mee instemmen. Een verdere discussie daarover lijkt me niet van toepassing, dit zijn de gegevens en wil je daar wat in veranderen zal je toch bij de regering moeten zijn. @Labeo Elke rechtszitting omtrent minderjarige gebeurd achter gesloten deuren.