Ben ik bedrogen door de fitnesscentrum?

Een tijdje geleden, om precies te zijn 4-10-11,heb ik eenmalig gefitnesst bij Fitness4me. Na het fitnessen vroeg de man achter de balie of ik een abonnement wilde, ik antwoordde dat ik het nog niet zeker wist.
Hij antwoordde terug dat het niks uitmaakte en dat ik de papieren alvast kon invullen, behalve mijn bankrekening nummer. Als ik zeker wist dat ik een abonnement zal nemen, kon ik dat de volgende keer invullen om ingeschreven te worden. Ik heb gedaan wat hij zei, alle papieren ingevuld, behalve mijn bankrekeningnummer.

Ik ben nooit terug geweest naar Fitness4me, heb nooit een pasje gehad, nooit bevestiging gehad of ik nou wel of niet ben ingeschreven en ook geen telefoontje erover.

Nou heb ik gisteren een brief gekregen van Fitness4me, met een rekening van 242 euro die ik in 7 dagen moet betalen! Absurd, want die man had mij beloofd dat hij me niet in zou schrijven als ik niet meer terug zou komen!
Ik ben ook gelijk weer naar de fitnesscentrum geweest om mijn verhaal te vertellen en of de inschrijving ongedaan kon worden.
De vrouw zei dat ze niets voor mij kon betekenen er hier een aantekening van zal maken.

Ik voel me bedrogen. Het is net alsof iemand een tv in m'n handen duwt en me vervolgens vraagt om er voor te betalen (bij wijze van spreken).

Wat kan ik hier nu aan doen? Heeft het zin om een bezwaarschrift te schrijven? Ik wil hier geen hele zaak van maken, maar ik wil absoluut niet voor iets gaan betalen voor iets wat ik niet wil!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (7)

Het was niet echt slim om die papieren in te vullen...

Als je alle documenten gaat invullen die handelaars je geven dan zal er wel eens een bedrieger bij zitten...

Of dit bedrog is of niet... Ofwel heeft de man zich vergist, en is er een fout gebeurd, en dan zal hij zijn fout goedmaken, ofwel was het bedrog.

In het tweede geval is er kans dat ze doen alsof ze van geen fout weten, en dat ze officiele documenten hebben die jij hebt ingevuld en ondertekend.

Dan zal je een klacht moeten indienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je je handtekening gezet?

De handtekening lijkt me essentieel namelijk, zo ook de kleine lettertjes.

Fitnesscentra voelen zich momenteel in het nauw gedreven. Zij hebben vele (!) slapende leden omdat het te veel werk was om op te zeggen. Maar vanaf nu (exacte datum weet ik niet, zal wel 01 jan. 2012 zijn, vermoed ik) kan men per maand opzeggen.
Oftewel: ná een jaarabonnement, is er per maand op te zeggen.
Maar vanaf het nieuwe jaar raken ze hun slapende leden eerder kwijt. Hierdoor gaan beroerde sportscholen rare kapriolen uithalen. Trap er niet in!!
Nee hebben ze, ja willen ze krijgen.

Heb je niks getekend? Dan kunnen ze hoog en laag springen, maar dan heb jij niet getekend.
Zou een mooie boel worden anders!
Stel dat ik hier iets met jouw naam en adres invul en je vervolgens de rekening stuur.

Oftewel: teken NOOIT iets voordat je ALLE kleine lettertjes gespeld hebt.

Niks getekend? Dan is dat dus een vuil zaakje.
Wellicht bijna failliet en proberen ze op deze wijze snel nog wat geld te vangen van onnadenkende mensen.

Trouwens integer van je dat je de plaatsnaam niet eens noemt zeg! Ik zou behalve naam, ook nog plaatsnaam, telefoonnummer en adres genoemd hebben als ik jou was.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je twijfelt of je getekend hebt,
vraag het inschrijfpapier op. Dat moeten ze kunnen tonen.
Kunnen ze het niet tonen? Dan kun jij volhouden dat je niet getekend hebt.

Kunnen ze het tonen? Controleer dan of het werkelijk jouw handtekening is.

Is het je handtekening?
Tsja... dán staat de sportschool in z'n volste recht.
Dan heeft ie je niet eens bedrogen ook, want dan hééft die gewoon je handtekening...

In dát geval eerst maar eens tot 10.000 tellen en een heel net gesprek zien te gaan voeren met een of andere baas daar. Heb alleen niet te hoge verwachtingen dan, want ze stáán dan (hoogstwaarschijnlijk) in hun recht.

De achterkant van dat invulformulier staat boordevol kleine lettertjes...

áls ze je dan iets kwijtschelden, dan is het een grote gunst en geen enkel recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je je handtekening gezet onder dat formulier? Als je dat niet gedaan hebt, hoef je niets te doen en kun je ze in hun eigen sop laten gaarkoken. Zonder je handtekening hebben ze geen poot om te staan.

Als je wel je handtekening al had gezet, heb je waarschijnlijk een probleem. Dan zul je moeten betalen, tenzij het fitnesscentrum coulant wil zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Fitnesscentra bedienen zich wel vaker van dubieuze praktijken om geld binnen te harken. Tot voor kort werden jaarabonnementen stilzwijgend verlengd, dus als je vergat op te zeggen zat je er weer een jaar aan vast.
Nu mag dat niet meer. Reactie van de fitnesscentra op deze nieuwe wet: Dat zal ons veel omzet schelen. Oftewel: ze drijven op de vergeetachtigheid van hun klanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je aanmeldingspapieren hebt ingevuld (en waarschijnlijk ook ondertekend ?)

Dat lijkt me niet zo verstandig, want wat is daarvan het doel als je toch geen abbo wilt cq er nog over na wil denken ? Dus je bent er gewoon ingeluisd door die formulieren in te vullen. Gewoon een volgende keer beter opletten ! Hopelijk kun je nog iets regelen met deze club.
Met name het feit dat men NIETS heeft laten horen na je aanmelding is een zwak punt in het geheel. Stuur een aangetekende brief waarin je de situatie uitlegt en aangeeft het lidmaatschap te betwisten.

(Sorry, had je graag een ander antwoord gegeven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt aan de hand van deze je beroepen op dwaling.

Of dat gehonoreerd wordt is niet vooruit te zeggen, mocht de sportschool op betaling blijven aandringen kan je overwegen een oproep te plaatsen (zonder naam) in een plaatselijk weekblad om te kijken of dit meer mensen is overkomen.

Indien er meer mensen zijn die dit is overkomen kan je voor de rechter een grotere vuist maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen handtekening hebt gezet is er zowiezo niks aan de hand.

Heb je die wel gezet, dan zou je in een netjes geformuleerde brief je ongenoegen kunnen uiten over de gang van zaken en duidelijk maken dat je dit wel een goed onderwerp vindt voor Tros Radar.

Als zij zich met dergelijke dubieuze praktijken bezig houden, is het enige wat je kunt doen (binnen de kaders van de wet) het dreigen met negatieve publiciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste RWJ, Inderdaad gaan veel fitness scholen zo te werk. Ze nodigen je uit voor eenmalig gratis fitnessen via advertenties en daar komen natuurlijk bergen mensen op af, waarom zou je betalen als je het bij die sportschool een keer gratis kan doen?

Helaas schuilt er een addertje onder het gras. Tuurlijk gaan ze je na die keer een abonnement proberen aan te praten want je hebt gebruik gemaakt van die keer gratis sporten dus zou het netjes zijn als jij een abonnement neemt. Stel je voor dat iedereen alleen maar eenmalig gratis komt sporten....dan is de sportschool zo failliet.

Die man had eerlijker moeten zijn en je moeten vertellen dat het invullen van dit formulier betekent dat je lid wordt, maar de andere kant is ook weer zo dat iedereen wordt gewaarschuwt eerst alles door te nemen alvorens je tekent. Dit heb je dus niet gedaan, je hebt blindelings getekent voor een abonnement. In tegenstelling tot wat je had moeten doen (even een telefoontje plegen dat je afziet van het abonnement) heb je doodgewoon niets meer laten horen en het abonnement dus in laten gaan.

Nu voel jij je bedrogen door hun maar ik kan het helaas niet anders formuleren als dat jij gewoon getekend hebt voor iets wat je niet gelezen hebt, jij verzuimd hebt om hun af te zeggen en dit wil je hun nu verwijten en je beschuldigd hun dat ze jou bedrogen hebben.

Ik zou zeggen, bel de sportschool nog een keer met het verhaal, vertel dat jij het verkeerd begrepen hebt. Het enige wat je kan doen is hopen dat ze er begrip voor hebben en aanbieden die eenmalige keer dat je gesport hebt te willen betalen maar dat je af ziet van een abonnement. Hebben ze geen begrip en moet jij betalen kan je dit maar beter wel doen voordat ze een incassobureau op je af sturen, dan worden de kosten nog hoger namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, okee, dan heb ik me vergist...gelukkig maar :-). Hier zijn veel sportscholen die zo werken, 1 keer mag je gratis fitnessen, daarna bieden ze je een (bijna) verplicht abonnement aan.