Wat voor verweer kan je inbrengen bij argument: overmacht bij ziekte?

Bedrijf A levert een andere onderneming geen machine. Terwijl ze dit hadden afgesproken. Ze willen het niet helemaal niet leveren, maar ze zijn gewoon te laat. Hierdoor huurt de onderneming een machine tijdelijk, wat ze geld kost. Ze eisen schadevergoeding etc.
Bedrijf A zegt nee het was overmacht doordat een werknemer ziek was. Hoe kan je hier tegenin gaan? Met wat voor argument kan de onderneming dit argument verweren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Een goed argument is dat je een afspraak hebt gemaakt met hun. En door de opdracht te accepteren hebben zij de verplichting op zich genomen om te leveren.

Je zou als voorbeeld kunnen noemen: stel dat er wel op tijd geleverd was maar jouw bedrijf heeft, omdat er iemand langdurig ziek was iemand in moeten huren, waardoor je geen geld meer hebt om hun rekening te betalen. Zouden ze daarmee akkoord gaan? Nee dus, ze zouden dan ook verwachten dat jij je aan de afspraak houdt. Van een professioneel bedrijf mag verwacht worden dat ze óf op tijd leveren, óf je een vergoeding betalen voor de door jou geleden schade.

Of dit afdwingbaar is is afhankelijk van hoe jullie afspraken zijn vastgelegd en dit brengt een hoop gedoe met zich mee. Hopelijk kunnen jullie er in een gesprek uitkomen en krijg je korting ter compensatie van de door jou geleden schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Dit was 1 van de vragen voor een opdracht voor school. Ik heb het niet meegemaakt, gelukkig. Je ken niet toevallig een wetsartikel?

Andere antwoorden (1)

Het is niet helemaal duidelijk voor wie je een verweer zoekt, bedrijf A of B. Maar misschien komen we er zo ook wel uit.

Een zieke werknemer is wel degelijk overmacht. Dit soort zaken worden in een contract geregeld. Als de afnemer van de machine het echt belangrijk had gevonden, dat die machine op tijd werd geleverd, dan was er een clausule opgenomen, wat de konsekwenties zouden zijn bij overmacht. En vooral wat overmacht precies is, of een verwijzing naar een of andere (wet-)tekst. Een zieke werknemer of problemen met toelevering van onderdelen zou dan geen overmacht kunnen zijn, en brand in het bedrijf wel.

Als er duidelijk in het contract had gestaan, dat die machine op tijd geleverd moest worden, en dat b.v. bij iedere week te laat een schadevergoeding betaald had moeten worden, had de fabrikant van die machine direct maatregelen genomen toen die werknemer ziek werd. B.v door naar een uitzendbureau te gaan, of zijn werknemers te laten overwerken.

Uit je toelichting blijkt dat dit niet contractueel was geregeld, en is de schade voor de afnemer van de machine. De afnemer zal de volgende keer de zaken beter regelen, of naar een leverancier gaan die wel op tijd levert.