Zie toelichting: Wat zijn je rechten bij een juwelier?

Ik heb 2 weken terug mijn verlovingsring bij een juwelier gebracht omdat deze mij te klein was. Ik wilde weten of het mogelijk was de ring groter te maken en wat dit zou gaan kosten.
Nu had ik een drukke week en heb op donderdag (dagje weg) zaterdag (cursus) en dinsdag (examen op school) een oproep gemist van deze juwelier.
Vandaag bel ik hen terug over deze gemiste oproepen en wordt mij verteld dat de ring klaar is. Ze hebben hem groter laten maken en de kosten zijn 30 euro.
Toen ik over een prijsopgaaf begon wisten ze hier niks van. Echter een paar minuten na dit gesprek werd ik teruggebeld. Ze hadden het er even over gehad en kwamen met de volgende uitspraak: "we hebben u meerdere malen proberen te bellen ivm prijsopgaaf maar u was niet bereikbaar, nu was de goudsmid hier van de week en hebben wij gezegd laat maar groter maken"
Mogen zij dit doen zonder mijn toestemming? (ik had zowiezo de ring groter laten maken, maar voor dit bedrag had ik ook bijna een nieuwe kunnen kopen, en zo zonder mijn toestemming geeft het toch een apart gevoel)

Wat zijn mijn rechten hierin en wat zou ik kunnen doen om eventueel korting oid te krijgen?
En wat zijn hun rechten? Als ik zeg laat maar kleiner maken komt er waarschijnlijk nog een keer 30 euro overheen, mogen zij de ring in retentie houden tot ik wel betaal? Allemaal vragen die hier opspelen.
Graag tips!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten zijn 30 euro en voor dat bedrag had jij bijna een nieuwe kunnen kopen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalwel van koper zijn1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar als jij een verlovingsring van rond de 30,- euro kunt kopen is deze dan van blik gemaakt?
Ik begrijp je probleem maar ik vind wel dat je een hoop smoezen verzint om niet te hoeven terugbellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte mooie verlovingsring lijkt mij duurder dan 30 euro, zeker de emotionele waarde. Een nieuwe verlovingsring lijkt mij persoonlijk niet hetzelfde gevoel geven als "DE VERLOVINGSRING" die je partner je op die dag omschoof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een set van 2 zilveren ringen voor 80 euro daardoor ga ik er vanuit dat 1 ring 40 euro is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier niet om de prijs mensen. Of ze nou een ring koopt van 30.- of 30.000,- verandert niets aan het probleem. Ik begrijp de reacties, maar hier wordt ze niet mee geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en voor iedereen die commentaar op de prijs van de ring heeft, dit is ten eerste niet de vraag.
U kunt allen niet in onze portemonnee kijken maar ik zal een kijkje gunnen: mijn vriend en ik leven van het GKB en hebben met 2 kinderen in huis beschikking over 80 euro per week. Voor ons waren deze ringen een hele uitgave en we hebben er voor moeten sparen zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je volledig gelijk in Muffin05.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff. Als mensen nou eens begrip hadden voor de vraag en minder kritiek leveren op de details. Commentaar is welkom maar nu heeft muffin informatie gegeven die niemand hoeft te weten en die ik persoonlijk niet eens wil weten. Het is geen onzin vraag zoals: Hoe vermijd ik een alcoholcontrole. Dat daarop reactie's komen lijkt me logisch. Dit is een serieuze vraag, de details zijn helemaal niet van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje attitude en dubossies gelukkig zijn er mensen die WEL de vraag begrijpen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Muffin, beetje domme reactie van mij, excuses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik 30 euro niet veel voor het vergroten van de ring en zou ik emotioneel gezien veel waarde hechten aan die ring. Is 2 x 15 betalen geen optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zat het in de prijs (verkleining). Was zelfs maar een ring van €30,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Géén verlovingsring overigens.
capthavoc
12 jaar geleden
ik ken GKB erg lastig inderdaad maar ik zou toch maar proberen te betalen want korting zit er echt niet in
en om voor 30 euro er een heel circus van te maken is de emotie niet waard. desnoods leen je het van een goeie bekende ? over 30 euro of minder doet niemand echt moeilijk lijkt mij
of even uit potje onvoorzien ?
het is misschien niet netjes van die juwelier, maar het had waarschijnlijk ergens anders evenveel gekost dus die uitgave had je toch moeten doen.
misschien kun je tijdens het betalen wel even uitleggen waar je moeite ligt dan zal de juwelier in de toekomst wel wat voorzichtiger zijn
helaas helpt het jouw niet maar toch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt eventueel je verlovingsring weer laten verkleinen, dan hoef je niks te betalen, aangezien zij niks hebben besproken met jou. Aan de andere kant zit je nog steeds met het probleem dat deze te klein zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de ring terug!!! Ik heb toch even contact gehad met mijn rechtsbijstand (puur om het voor te leggen, voor 30 euro ga ik geen rechtzaak beginnen)
En kreeg hier handige tips.
Ik ben naar de juwelier gegaan en heb het hele verhaal nog eens voor gelegd. Gelukkig was de eigenaresse van de winkel aanwezig.
Ik heb uiteindelijk 12,50 moeten betalen.
Dus, alles is opgelost. Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar tips, en antwoorden.

Het beste antwoord

Als je duidelijk om een prijsopgaaf gevraagd hebt en nog geen opdracht hebt gegeven om het werk uit te voeren, kunnen ze je niet dwingen het bedrag te betalen. Probeer gewoon eerlijk te zeggen dat je het voor dit bedrag waarschijnlijk niet zou hebben laten doen, kijkend naar de relatie met de waarde van de ring. Kijk hoe ze daarop reageren en geef daarna aan dat je b.v. wel de helft wil betalen.

Persoonlijk vind ik het geen heel onredelijk bedrag, maar ik kan me voorstellen dat je wat anders in je hoofd had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord.
Helaas staan deze bedragen vaak vast bij een juwelier. Echter was het bij de ring die ik kocht voor me vriendin service (was wel een verkleining). €30,- op een ring van €40,- is inderdaad wel erg duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jelle: Lees even de discussie onder de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigste juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik heb dit voorstel gedaan en uiteindelijk maar 12,50 hoeven betalen.

Andere antwoorden (2)

Dit mogen ze doen, maar jij kan dan weigeren te betalen. Je bent nu niet verplicht om te betalen, maar krijgt je ring dan ook niet terug. Er is de mogelijkheid een rechtszaak op te zetten, maar ik weet niet zeker wat daar uit kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een goed juwelier is..doet hij zulks gratis voor zijn klanten. Ik heb het ooit zelfs laten doen door een juwelier bij wie ik mijn ring niet eens gekocht had.

En dat verhaal over die goudsmid die daar 'toevallig' was is lariekoek. Vrijwel elke goede juwelier heeft zelf een toestel waarmee hij een ring iets kan vergroten.

Als jij echter een onduidelijke afspraak met de juwelier maakt en hij behoudt de ring om die te vergroten..dan moet ik jou zeggen..jammer maar helaas..

Als jij je ring daar achterlaat kan dit juwelier dit als een opdracht zien en feitelijk vragen wat hij wil..

Zelfs als hij/zij jou voor die 'reparatie' €200,- of meer zou vragen..had je geen been om op te staan. Kleiner maken kàn volgens mij trouwens niet meer.

Bij weigering van betaling heeft de juwelier de keuze:

1 Een incassobureau in te schakelen of..
2 Jouw ring behouden.

Voortaan dus duidelijke afspraken maken m.b.t. jouw aan te rekenen kosten of..je artikel weer gewoon mee terug nemen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ton, Ik heb de ring daar achter gelaten omdat zij hem niet konden vergroten en ook niet zeker wisten of de goudsmid dit kon.
(ivm steentje en een groef die in de ring zit)
De mevrouw van de juwelier heeft aan de telefoon toegegeven dat er op papier stond dat ik wou weten of ie groter gemaakt kon worden, en zo ja wat dat zou gaan kosten als ze dit wisten zouden ze bellen.
Er was geen opdracht gegeven tot reparatie/vergroting van de ring.
Wel hebben ze mijn ring maat gemeten om te kijken hoeveel groter hij eventueel zou moeten, want dit schijnt ook van belang te zijn (hoe groter de ring gemaakt moet worden hoe slechter de stevigheid wordt)
De afspraak was dus heel duidelijk : ik zou een prijsopgaaf krijgen.
In plaats daarvan hebben zij besloten om hem maar op te sturen en te laten vergroten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als inderdaad op papier staat dat jij vooraf een prijsopgaaf van die juwelier zou ontvangen, dan is het incorrect van de juwelier om anders te handelen dan overeengekomen. In dàt geval heeft de juwelier dus duidelijk afgeweken van de schriftelijke overeenkomst. Je kunt nu een bedrag dat jou redelijk lijkt aan die juwelier voorstellen..want als je dit tot rechtszaak zou laten komen, zou de rechter de beide partijen vermoedelijk ook een voorstel tot onderlinge schikking voorleggen. Laten we dus stellen dat een bedrag a €17,50 voor een dergelijke 'reparatie' redelijk zou zijn. Die €17,50 heb ik genomen omdat het risico van breken van die ring immers bij de goudsmid ligt. Groet, Ton