Wat is een deurwaarder?

We hebben het op dit moment heel moeilijk, en mijn vader waarschuwde dat er misschien een deurwaarder aan de deur komt. Wat doet hij, welk recht heeft hij en wat mag hij allemaal meenemen?
Wat gebeurt er mt de opbrengst en wat gebeurd er met de mensen waarvan hun spullen worden ontnomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/deurwaarder-allemaal-meenemen.255184

Antwoorden (3)

een deurwaarder kan al heet interieur meenemen voor openbare verkoop dat geld word dan gebruikt voor de schulden af te betalen
een deurwaarder mag alles meenemen zelf het huis kan hij te koop stellen dan moet je bij familie gaan wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag niet alles meenemen geloof ik. Noodzakelijke leermiddelen van een kind bijvoorbeeld niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag een deurwaarder niet zomaar.
Wat is een deurwaarder?
In het normale taalgebruik spreekt iedereen over een deurwaarder, maar officieel is het 'de gerechtsdeurwaarder'.
De gerechtsdeurwaarder ondersteunt de uitvoering van de rechtspraak. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de dagvaarding wordt uitgebracht en dat een vonnis aan de gedaagde partij wordt betekend. Ook kan hij ter uitvoering van een vonnis beslag leggen op salaris of zaken of kan hij een woning ontruimen. Dit zijn de zogenoemde ‘ambtshandelingen’ die een gerechtsdeurwaarder verricht.
Regels loonbeslag en de beslagvrije voet
De beslagvrije voet bedraagt minimaal 90% van de netto bijstandsnorm inclusief vakantiegeld. Ook op het vakantiegeld of de dertiende maand kan beslag worden gelegd. Zonder uw toestemming kan geen beslag worden gelegd op de kinderbijslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en de tegemoetkoming in de studiekosten. De beslagvrije voet is afhankelijk van uw situatie, of u alleen bent en uw leeftijd. Bovendien kunnen er redenen zijn voor een hogere beslagvrije voet, zoals:

De hoogte van de huur.
De geringe hoogte van de inkomsten van uw partner.
Omstandigheden waardoor u een duurdere ziektekostenverzekering hebt.
Beslag op de inboedel
Bij een aanstaand beslag op in de inboedel komt de deurwaarder eerst langs om een inventarisatie te maken. De boedellijst bevat dan goederen waarmee de eigenaar voorzichtig moet om gaan en die hij niet zelf mag vervreemden of verkopen. De deurwaarder bepaalt welke stukken voor hem interessant genoeg zijn om te verkopen. Al met al een nare ervaring voor degene die een schuld heeft. Een boedelbeslag vindt voornamelijk plaats in opdracht van de belastingdienst en uitkeringinstellingen, het Centraal Justitieel Incasso Bureau en de Kamer van Koophandel. Vrij van beslag zijn zaken als de kleren die u aan heeft en direct nodig hebt, eten en drinken voor maximaal een maand, en een noodzakelijk bed met beddegoed.
De gevolgen zijn niet in te schatten is altijd afhankelijk van persoonlijke omstandigheden,maar is natuurlijk zeer ingrijpend.Dit geld tevens voor wat gebeurd er met de mensen.De deurwaarder heeft geen zorgplicht daar zijn andere instanties voor.De opbrengst dient ter vereffening van de schulden.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een vraag, mag een deurwaarder ook persoonlijke bezetingen innemen, zoals spullen van overleden dierbaren, of een zelfs een foto met een lijstje eromheen? Gaat dit dan niet te ver? Want dat zal toch hartverscheurend zijn als ook die dingen worden weggenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee normaal gesproken niet maar anderzijds (spullen van overleden dierbaren)zijn niet per definitie uitgezonderd.Dat kunnen namelijk ook gebruiksgoederen of kostbare juwelen,goud en noem maar op zijn of zelfs een auto.Foto,s en dergelijke zullen nimmer in beslag komen.U doet er echter verstandig aan indien u een beslag ziet aankomen eventuele bezittingen juridisch op een andere naam te zetten.groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb stage gelopen bij de gerechtsdeurwaarder. Bij deze deurwaarder was het niet gebruikelijk om beslag te leggen op roerende zaken (inboedel), meestal brengt de openbare executieveiling weinig op. Er zal vooral voor zekerheid gegaan worden, zoals uw loon of uitkering. MAAR zonder een executoriale title (een vonnis) mag de deurwaarder geen beslag leggen. Zolang er nog geen uitspraak van de rechter is bent u verstandig om een betalingsregeling met hun aan te gaan. Dat kan veel schelen m.b.t. bijkomende kosten als wettelijke rente, griffierechten en andere kosten die de deurwaarder in rekening mag brengen. Ten slotte voor als het echt verkeerd gaat:
Neem contact op met bijv. je gemeente voor schuldhulpverlening, als je er zelf echt niet meer uit komt. Daar zal men dan een intakegesprek afnemen om te bepalen wat uw huidige positie is m.b.t. schulden. Aan de hand daar van gaan ze u wel of niet verder helpen. Ik hoop dat u zo voldoende bent geholpen.
Een deurwaarder is iemand die dingen in beslag neemt wanneer bijv. de huur niet word betaald. De deurwaarder neemt vooral waardevolle spullen mee, zoals schilderijen. Wel zijn er een aantal spullen die de deurwaarder niet in beslag mag nemen zoals erfstukken, eerste levensbehoeften en kinderspeelgoed.
De deurwaarder heeft best een moeilijk beroep. Soms worden mensen namelijk agressief, daarnaast is het natuurlijk niet leuk om mensen spullen af te moeten nemen.