kan ik mijn school aanklagen omdat ze ongevraagd foto's van mij hebben gepubliceerd?

Mijn school heeft zonder mijn toestemming mijn foto op de voorkant van het schoolboekje geplaatst. Ik ben hier helemaal niet blij mee en ben als naar de rectrix gestapt die erkende dat de school fout zat. Nu was mijn vraag of dit ook echt bij de wet verboden is en dat ik dus de school zou kunnen aanklagen (als is dit niet mijn bedoeling)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Welke schade heb je geleden?
Je kunt ze best aanklagen, de vraag is wat het je gaat kosten.
M.i. heb je nl. geen schade geleden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het een foto om je voor te schamen?
Al vind ik dat ze het hadden moeten vragen.
Tja, dat is lastig. Je kunt een beroep doen op je portretrecht (zie link), maar aangezien je geen opdracht hebt gegeven voor het maken van de foto zijn je rechten beperkt:

"Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden."

Als je dus aannemelijk kunt maken dat het jou als persoon schaadt dan kun je wellicht iets ondernemen. De vraag is of je daar wat mee opschiet. Een schadevergoeding eisen o.i.d. is niet aan de orde als je geen schade hebt geleden.

Los van of het strafbaar is, en of je de school kunt aanklagen, is het inderdaad niet zo handig/netjes van school om dit te doen, maar ik denk niet dat het echt tegen de wet is.

Misschien kun je aan de rectrix vragen wat zij een goede oplossing van dit probleem zou vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
portret recht is het geen waarop je je kan beroepen. Maar aanklagen is een grote stap. Je kan beter een goed gesprek aan gaan met de school en mocht er schade door ontstaan zijn (wat mij heel onwaarschijnlijk lijkt) dit met elkaar oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet of je minderjarig bent, maar als dat zo is gaan je ouders over jouw portretrecht, dus zul je eerst met hen moeten praten als dat het geval is. daarna kunnen je ouders stappen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anderen mogen niet zomaar foto's van je maken en die publiceren.
Als het een groep mensen betreft dan is portretrecht moeilijker hard te maken , als je niet heel goed zichtbaar en herkenbaar in beeld bent.
Doorgaans tekenen ouders voor toestemming dat bij schoolgerelateerde gebeurtenissen die opbeelddragers worden opgenomen gebruikt mogen worden.
Dat de rector (v) je vertelt dat je in je gelijk staat en je geen feitelijk last hebt van dit gebeuren , zou je haar excuses ook als genoegdoening kunnen opvatten.
Er zit bij rechtsgang een groot verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen. Je kunt overwegen om je er NIET druk om te maken, je gelijk heb je immers al.