Kunnen mijn schoonouders hun oude tandarts aanklagen die jaren slecht werk heeft gedaan?

Het is nogal een ingewikkeld verhaal.

Mijn schoonouders hebben al sinds jaar en dag dezelfde tandarts gehad.
En nooit problemen gehad, geen gaatjes niks.
(ze bleven altijd volhouden dat die tandarts goed was. en hun een goed gebit hadden terwijl het overduidelijk is van niet.)

Nu is die tandarts halverweg dit jaar er opeens mee gestopt. Hij ging met pensioen en ze moesten een andere tandarts zoeken.

Zo gezegd zo gedaan, een nieuwe tandarts opende in de buurt en die hebben ze uitgekozen. Het eerste bezoek was het al meteen raak.

Gaatjes, tanden die rot waren, kiezen die eruit moesten, wortelkanaalbehandelingen, maar ook tandsteen wat niet normaal was.
Met andere woorden HEEL hun gebit moest aangepakt worden.

Nu lopen de kosten al ver in de €5000,- en dan zijn er nog maar een paar dingen gedaan.
Het is echt onvoorstelbaar.

Mijn schoonzussen en hun mannen zijn toen ook overgestapt en hetzelfde verhaal. De nieuwe tandarts vroeg zelfs of mn schoonzus en haar man op elkaars tandsteen en slechte gebit waren gevallen. Echt bizar.

Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is om die kosten op hun oude tandarts te verhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Dat kan. Je kunt een tandarts aanklagen als deze zijn werk niet goed heeft gedaan. In Nederland neem je hiervoor een advocaat in de armd die een procedure aanspant en probeert om kosten te verhalen op de gepensioneerde tandarts.

Of zo'n proces lukt of niet, je maakt wel kosten om een advocaat in de arm te nemen. Die kosten zijn ook niet gering. In de VS is het makkelijker omdat je een advocaat zou kunnen vinden die op basis van no-cure-no-pay werkt.

In Nederland sta je wel sterker als je meerdere gedupeerden kunt vinden.

Bijgaand een rapport uit 2001 over aanklachten tegen tandartsen. die hun vakgebied niet meer bijhielden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het algemeen moet je klachten met een tandarts tijdig bespreken. Op tandarts.nl staat de procedure (zie bron).

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat misschien een mogelijkheid is om deze case met je verzekeraar te bespreken. Zij komen namelijk straks ook voor meer kosten te staan die jullie niet konden voorzien. Een verzekeraar heeft meer middelen dan jullie als particulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk echt niet dat dat enig effect heeft. Dit verhaal kom ik te vaak tegen. De tandartsen van de nieuwe lichting hebben een totaal andere opleiding gehad en beschikken over een prachtige uitrusting.
Je schoonouders hadden bovendien de keuze om een second-opinion aan te vragen bij een andere tandarts, maar namen al die tijd genoegen met het gebodene.
Oude tandartsen hadden ook nog geen mondhygiënisten in dienst. Dat alles is pas van de laatste 20 jaar.

Dat de tandarts nu met pensioen gaat is al een teken van een verouderde werkwijze. Je kunt het die man niet eens kwalijk nemen. Ik weet niet of er voor tandartsen een verplichte bijscholing bestaat (zoals voor huisartsen).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook, maar de vraag is of je een tandarts kunt aanklagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tandarts ging dit jaar met pensioen en ging gewoon met zijn tijd mee: mondhygieniste, computer, witte vullingen noem maar op. Ook oudere tandartsen horen up-to-date te zijn. En horen hetzelfde vakwerk te leveren zeker als het om vullingen gaat.
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Som. Ik dacht alleen aan het resultaat, als je het zou doen. Ze kunnen het proberen, maar of het wat uithaalt.........ik denk het niet.
Ivana
12 jaar geleden
Ja, maar of ze bijscholing verplicht zijn? Je hebt toch zelf keuzevrijheid? Dan ga je gewoon naar een ander als het niet bevalt. De schoonouders hebben alles ook maar voor zoete koek geslikt, dat is ook een tekortkoming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoete koek slikt moet je ook wel je tanden poetsen natuurlijk. Maar volgens mij is de vraagstelling simpel. Mag dat? Ja. Is er kans op slagen? Waarschijnlijk klein.
T is schandalig ik denk dat je t kunt overleggen met je nieuwe tandarts wat je er aan kunt doen en waar je moet zijn om een klacht in te dienen sukses