tijdelijk huurcontract wat zijn onze rechten?

We hebben sinds februari een tijdelijk huurcontract van zes maanden het is een koophuis die te koop staat. Ondertussen zitten we er al bijna tien maanden in. Nu kan het dus gebeuren dat het huis verkocht word wat zijn dan onze rechten? Wij hebben nog geen nieuwe huis en we krijgen spoedig een kindje. (Over Vijf dagen uitgerekent).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (5)

Als de woning verhuurd is volgens de leegstandswet gelden er stricte spelregels en heeft eigenaar ook een vergunning voor deze vorm van verhuur van de Gemeente.

Die regels kende u bij aangaan van de huurovereenkomst.

De belangrijkste voor huurder zijn:
- het ontbreken van huurbescherming.
- De opzegtermijn voor verhuurder is 3 maanden.
- De woning kan max 2 jaar worden verhuurd, evt. met jaarlijkse verlenging tot max. 5 jaar.

http://huureenwoning.info/leegstandswet

NB
Als de woning NIET is verhuurd volgens de leegstandswet is het een ander verhaal....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een huurcontract voor bepaalde tijd is aan regels gebonden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een tijdelijk contract waarin een optie voor verlenging is opgenomen. De huurder en verhuurder moeten in dit geval tijdig aangeven indien ze het contract willen beëindigen. Zo niet, dan gaat de verlenging stilzwijgend in.

Bij een tijdelijk huurcontract zonder optie tot verlenging kunnen huurder en verhuurder hooguit eenmaal afspreken het contract te verlengen. Bij een volgende verlenging wordt het huurcontract automatisch omgezet in een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. In dat geval krijgt de huurder recht op huurbescherming.

De huurbescherming blijft zelfs gelden wanneer het eigendom van een woning in andere handen overgaat. Een uitzondering hierop vormt het eventuele faillissement van de verhuurder. Als de hypotheekverlener geen toestemming heeft gegeven voor verhuur van het pand, mag deze eisen dat de huurders vertrekken.

Voor de huurder is het eenvoudiger om de huur op te zeggen. Hij of zij geeft schriftelijk aan de huur te willen beëindigen. Dit moet minimaal één betalingstermijn van tevoren. Meestal is dit één tot drie maanden. Zodra de verhuurder de opzegging schriftelijk bevestigt, is deze definitief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het fatsoenlijk vinden als jullie geen gebruik maken van je rechten en de verhuurder de mogelijkheid geven om zijn huis te verkopen. Jullie probleem mag niet zijn probleem worden vind ik, tenslotte teken je voor 6 maanden en bof je dat het er 10 zijn. Hij helpt jullie daar ook mee he! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +
Je kunt gewoon blijven wonen in die woning.De verhuurder dient jullie de kans te geven om naar een nieuwe woning uit te zien. Dus schrijf je in bij een woningcorporatie of kijk of je elders een woning kunt huren. Betaal wel de huurprijs anders heb je geen recht van spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen jullie deze woning aanvaardden wisten jullie dat je er na 6 maanden weer uit moesten. Nu is het al 10 maanden geworden, dus een mooie verlenging zou ik zo zeggen. Het is wel erg onverstandig om aan een kindje te beginnen als je geen zicht hebt op een vaste verblijfplaats. Het zal ook niet zo zijn dat de verhuurder zijn woning ineens niet meer zou kunnen/mogen verkopen omdat jullie een kindje hebben gemaakt.
Of jullie recht hebben op bescherming, dat ligt aan de condities waarop de woning aan jullie is verhuurd. Soms wel namelijk. Zie link.
Maar ik zou het bijzonder onfatsoenlijk vinden als je je hierop zou beroepen. Nogmaals, jullie wisten dat het om een woning in de verkoop ging!

Al heeft de verkoper haast met verkopen, je weet niet of het snel lukt. Als er een koopovereenkomst is, moeten de kopers eerst nog de financiën rond maken en daar gaan gemiddeld 2 maanden overheen. daarna kan het nog een aantal weken duren voordat het huis leeg moet zijn. Jullie hebben dus zeker nog een maand of 3 de tijd, maar het is wel zaak om iets te vinden.

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/42448-koopwoning-tijdelijk-verhuren-zo-doe-je-dat.html