Kan de politie met een snelheids laserpistool je vanaf de andere kant van de weg vanwaar je rijdt controleren op snelheid?

bekeuring door te hard rijden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Wat wel belangrijk is, is dat de hoek van de lasercontrole groot genoeg blijft.. Kom je binnen die hoek dan heb je geen geldige meting, al is het zo dat de meting dan wel in jou voordeel gunstig uitkomt.

Een lasergun werkt door per 'schot' tientallen tot honderden (afhankelijk van het type) laserstraaltjes eruit te schieten. Deze laserstraaltjes reflecteren op de auto en aan de hand daarvan berekent de lasergun de snelheid van de auto. Wat is het verschil tussen de straaltjes. Zijn er teveel straaltjes niet te lezen voor de lasergun, of zit er onderling een te groot verschil in, dan geeft de lasergun een foutmelding. Zo kan voorkomen worden dat er een afwijking ontstaat doordat de lasergun bijvoorbeeld niet goed stilgehouden wordt.

De lasergun kan daarbij zowel opkomend als afgaand verkeer meten, met die verstande dat de laatste bij de meting een negatief getal geeft.

De lasergun meet de relatieve snelheid ten opzichte van zijn eigen positie. Als de laser-bedienaar dus achteruit loopt valt de snelheid hoger uit, dan als deze naar de auto toe loopt. Om die reden is er ook een minimale meethoek. Binnen deze hoek beweegt de auto niet meer voldoende naar de lasergun toe maar er bijvoorbeeld langs dat de snelheidsmeting onbetrouwbaar wordt. Dit is de afstand tussen de as van de weg en de bedienaar op 1,8 meter hoogte, en dat keer 10.
Dus staat de bedienaar in de berm dan mag er vaak niet binnen 20 tot 25 meter gelaserd worden. Staat hij aan de andere zijde van de weg dan is deze afstand groter, bijvoorbeeld 100 meter. Dat is voor een lasergun geen probleem, want deze kan van 800 tot 1000 meter afstand al meten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een 'schot' duurt trouwens ongeveer 0,3 tot 0,5 seconde. Dat is dus zo gepiept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja.

Van belang is dat de lasergun voor een bepaalde tijd (slechts secondes) een vrij zicht heeft op het naderend voertuig.

Als de lasergun onvoldoende tijd heeft gehad om te meten zal er ook geen bekeuring volgen, er heeft dan geen meting plaats gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit van waar de snelheid wordt gemeten met een lasergun.
Het gaat er om dat de naderingssnelheid goed gemeten kan worden.
Dit kan vanaf elk punt op de weg links of rechts of vanaf een viaduct.
Zolang men in staat is een goede meting te doen is deze rechtsgeldig.