Op grond van welke redenen kun je een verbod krijgen in de lokale C1000 supermarkt? [uitleg]

ik wou vorige week zaterdag rond 19.50 te c1000 in, die tot 20.00 open was, enkel stond de eigenaar bij de deur en die zei dat de winkel gesloten was. andere klanten mochten er nog wel in.

dus ik vroeg waarom ik er niet in mocht, en hij antwoordde, dat hij mij er niet meer in wou hebben.

na mijn mening heb ik nog nooit iets verkeerds gedaan zoals stelen, slopen of wat dan maar ook, en hij wil nog steeds niet zeggen waarom ik er niet in mag.

dus was mijn vraag, op grond van welke reden in dan een verbod heb kunnen krijgen, en of ik dit moet pikken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft die meneer echt wel het recht om zonder reden jou zijn winkel niet in te laten. Zie het maar als een uitsmijter bij een club. Als die zegt nee, is het gewoon nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is hij dan niet verplicht om me een reden te geven, ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou wel beleefd zijn, maar ik hoef jou ook geen reden te geven om mijn huis niet binnen te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een huis is naar mijn mening iets heel anders dan de enige supermarkt in een omtrek van 6km. als we pauze hebben op school kan ik nu niks meer halen, alleen pepernoten en veel te duur snoep bij de drogist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht kun je naar de politie gaan en het daar navragen en als blijkt dat het niet mag, meteen je verhaal doen. Wellicht kun je er zo iets tegen beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@antine96, ik had de politie dus al gebeld, die zeiden dat het allemaal mocht wat de c1000 deed, maar ik geloof er niks van, dit is eerder uitsluiting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt er op neer dat ik de baas ben in mijn huis. Hij is de baas in zijn supermarkt. Hij mag buitensluiten wie hij wil. Nou heb ik geen rechten gestudeerd, dus zeker weten doe ik het niet. Wat wel helpt is niet binnenkomen met je legerbroek, je bomberjack, je kisten en een kale kop. Nou weet ik niks over jou en ik wil zeker niet impliceren dat jij zo'n iemand bent. Maar ik zou het wel snappen als ik supermarkt eigenaar zou zijn en er "zulke" mensen kwamen. Nogmaals ik wil je niet beledigen, meer erop wijzen dat sommige "uitstralingen" het niet zo goed doen bij supermarkteigenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt brood meenemen van thuis...

Antwoorden (4)

Stelen, wangedrag (bv. voetballen met producten), drugs dealen.

Maar dan moet je wel eerst een winkelverbod hebben gekregen van de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou schriftelijk een klacht indienen bij het hoofdkantoor. Ik heb even voor je gezocht, maar kan alleen een adres vinden voor "klachten over een C1000 product":
C1000 Consumentenservice
Postbus 1000
3800 BA AMERSFOORT

Er staat ook een gratis tel.nr. bij: 0800 - 0230363
Misschien kun je daar vragen waar je je moet zijn met klachten over personeel.

Sowieso niet pikken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, ik zal dit weekend nog even afwachten wat hij ervan zegt, en anders bel ik maandag :)
Misschien heeft de eigenaar je voor een ander aangezien. Ik zou dat even persoonlijk aan hem gaan vragen op een rustig tijdstip.
Er zijn best redenen waarom een winkeleigenaar regels mag stellen aan binnenkomers. Bij voorbeeld tussen de pauze's van scholen niet meer dan 4 leerlingen tegelijk. Maar als je je van geen kwaad bewust bent, mag je uitleg vragen.

Doe dat maar, voordat de de hele heisa overeind trekt van klachten enz.
12 jaar geleden
Sta je ergens op een zwarte lijst? Persoonlijk zou ik ook de reden willen weten. Onderstaande heb ik gevonden op de KvK mbt dit onderwerp, misschien heb je er wat aan.

Als ondernemer kunt u iemand een winkelverbod geven. Hiermee ontzegt u iemand de toegang tot uw winkel. Bijvoorbeeld omdat deze persoon voor overlast zorgt of iets strafbaars doet. U kunt iemand een mondeling of een schriftelijk winkelverbod geven.

Mondeling winkelverbod

Een mondeling winkelverbod geldt alleen voor het moment zelf. Als iemand terugkomt zult u opnieuw een winkelverbod moeten geven. Kenmerken:
U moet de ongewenste persoon 3x verzoeken (vorderen) om weg te gaan.
Het winkelverbod geldt alleen voor dat moment.
Als de persoon uw winkel niet verlaat, pleegt hij of zij huisvredebreuk. U belt dan de politie.

Schriftelijk winkelverbod

Wilt u iemand voor langere tijd uit uw winkel weren, dan kunt u een schriftelijk winkelverbod afgeven. Daarvoor gelden wel meer regels. U moet bijvoorbeeld contact opnemen met de politie voor u het winkelverbod stuurt. Andere aandachtspunten bij het schriftelijk winkelverbod:
Een schriftelijk winkelverbod is 1 jaar geldig en geldt alleen voor uw winkel.
Neem vooraf contact op met de politie en met een advocaat.
Een schritelijk winkelbod kan alleen als de personalia bij u bekend zijn.
U verstuurt het winkelverbod per aangetekende post.
Stuur een afschrift van uw brief naar het politiebureau.
Komt iemand met een schriftelijk winkelverbod toch in uw winkel, dan verzoekt u deze persoon om weg te gaan. Als iemand daar geen gehoor aan geeft, pleegt hij of zij huisvredebreuk. U kunt dan de politie bellen.

Winkelverbod en het Keurmerk Veilig Ondernemen

De overheid stimuleert ondernemers om samen te werken bij de bestrijding van winkeldiefstal, via het Keurmerk Veilig Ondernemen. Het collectief winkelverbod maakt hier deel van uit.

Collectief winkelverbod

U kunt ook samen met andere ondernemers een winkelverbod opleggen. Met een collectief winkelverbod kunnen ondernemers een bekende winkeldief de toegang ontzeggen in een winkelcentrum of winkelstraat. Meer informatie over het collectief winkelverbod vindt u bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Zwarte lijst

Naast een winkelverbod zijn er ook verschillende soorten zwarte lijsten. Soms worden de lijsten gebruikt om bedrijven te waarschuwen tegen (het gedrag van) bepaalde personen. In andere gevallen staan er namen op van personen met wie geen zaken meer worden gedaan.