Stel, je hebt een ziekte, maar komt daar pas 2 jaar na afsluiten van een arbeidsangeschiktheidsverzekering achter, mag men dan weigeren uit te keren?

Met name voor zzp; ers en anderen die niet in loondienst zijn. Bijvoorbeeld Lyme. Als iemand al heel vaak gebeten is, maar nooit klachten of cirkels gehad heeft, kan dan gezegd worden: je bent gebeten, dus je had redelijker wijze kunnen vermoeden dat je Lyme zou kunnen hebben. En vervolgens niet uitbetalen? Of geldt dat pas wanneer Lyme bewezen is? Of een andere ziekte.
Bijv: je bent badmeester en je krijgt huidkanker, of je bent kapper en je krijgt eczeem... Had je het kunnen weten en is het en grond om niet uit te betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Beroeps en risico aandoeningen kunnen zich op elk moment openbaren. Als de verzekering is aangegaan vóór dat de aandoening zich openbaarde, dan mag de verzekering de uitkering(en) niet weigeren.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn, klinkt logisch, stelt me gerust, merci!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk kiezen, ook ivm reacties, zou t liefst de punten delen:-).
Dit antwoord sprak toch t meest aan, vanddar

Andere antwoorden (1)

als je redelijkerwijs niet kon weten dat je die ziekte hebt/ hebt gekregen, zijn ze verplicht uit te keren.
echter....dit is niet makkelijk aan te tonen, dus zullen ze ws hun best doen om niet uit te keren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik bang voor. Heb Lyme (sinds een week weet ik dat) Ben niet ziek en heb direct de goede behandeling gekregen. Maar....ben eerder gebeten. Vaak. Nooit klachten, wel bij twijfel antibiotica gekregen. Je weet pas of je lyme hebt als je een cirkel hebt of als je een positieve bloedtest hebt. Ik had een cirkel. En mijn bloed is getest. Wat nu als blijkt dat ik al eerder Lyme had. Iedereen weet immers dat je dat kunt krijgen na een tekenbeet. Maar niet iedereen krijgt het... Ben ik verwijtbaar of niet vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand komt toch ooit te weten of je nu al wel of nog geen lyme had twee jaar geleden? Twee jaar geleden had je het niet, dus lijkt mij er geen reden aanwezig om niet uit te keren. Mensen die kanker hebben en eraan doodgaan, hebben vaak ook al jaren het begin van een tumor die ze niet opgemerkt hebben. Het zou toch te gek zijn als in deze gevallen niet werd uitgekeerd. Het tijdstip van constatering lijkt mij bepalend voor het al dan niet uitkeren. .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat biedt lucht, t klinkt heel aannemelijk! Bedankt! Voel me gezond hoor, maar lyme is verraderlijk En ik overweeg van aov te veranderen omdat deze slecht schijnt uit te betalen (is bij kassa of radar geweest) Heeft premie met 50% verhoogd, maar ik ben oa te laat op te veranderen ) Dus kreeg de kriebels...Jouw antwoord scheelt weer:-)