Mag je een camper voor je deur parkeren, als je hem ook als "normaal" vervoersmiddel gebruikt?

In de meeste gemeenten mag je een kampeervoertuig niet langer dan drie dagen langs de openbare weg plaatsen. Ook niet als je hem tussentijds verplaatst o.i.d.
Maar als iemand een camper heeft en er ook dagelijks mee naar zijn werk rijdt, mag hij hem dan wel iedere dag langs de openbare weg plaatsen (bebouwde kom)? Het gaat overigens om een camper die lager is dan 2.40 meter (hier gelden ook weer regels voor).

bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
36.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste gevallen mag het wel, als je de camper maar gaat verplaatsen. Hier waren ze zo kinderachtig om krijt streepjes op de banden te zetten en op de straat.
Ik heb ook mee gemaakt dat we weg waren geweest, de camper op dezelfde plek parkeerden, maar omgedraaid en dus maar 1,5 dag op die plek stonden. We kregen wel een boete. Hij dacht dat de camper er langer dan 3 dagen had gestaan. Helaas heeft mijn vriend er niets mee gedaan. En de boete betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de meeste APV's mag het niet.
Meestal wordt het zolang er geen klachten binnenkomen over de camper wel gedoogd.
Zodra er echter geklaagd wordt ben je het haasje.

Het beste antwoord

Een kapeerauto mag so-wie-so niet gebruikt worden voor woon/werk verkeer.
Als campereigenaar betaal je nl. een speciaal belastingtarief.
Gebruik je hem voor je eigen vakanties en dan betaal je het kwarttarief (25%/jaarlijkse wegenbelasting).
Als je de camper daarnaast verhuurt dan ben je verplicht dit aan te geven bij je verzekeringsmaatschappij en de belastingdienst en betaal je het halftarief (50%/jaarlijkse wegenbelasting).
Je mag 365 dagen per jaar van de weg gebruik maken maar dit houdt niet in dat je ook daadwerkelijk 365 dagen per jaar de camper mag parkeren.
Ik ben eigenaar van een camper van 7 mtr. lang en 2.15 mtr. breed en heb mijn camper gedurende 6,5 jaar bij mijn huis geparkeerd gehad.
Gewoon op de openbare weg en nooit geen problemen gehad.
Totdat een broer van mijn zwager (die vlak bij mij woont) ruzie kreeg met zijn buren omdat hij zijn eigen auto in zijn eigen tuin wilde gaan parkeren en hiervoor toestemming kreeg van de gemeente.
De mensen konden hier niet mee leven en gingen tot de rechter om de voorkomen dat hij zijn parkeerplaats aan zou leggen.
Zij hebben verloren en de parkeerplaats mocht worden aangelegd.
Nu wil het geval dat zij wisten dat hij de broer was van mijn zwager en blijkbaar hebben zij dat gezien als reden om na het verlies van de rechtzaak een klacht in te dienen bij gemeente en politie over míjn camper.
Blijkbaar zo gefrustreerd dat zij zich daarom ergens anders op gestort hebben en natuurlijk was ik het gemakkelijkste slachtoffer en bovendien via familiebanden gelieerd aan hun buurman.
Na een felle strijd tussen mij,gemeente en politie trek je natuurlijk aan het kortste eind en moest ik mijn camper elders gaan stallen.
Nu wil het geval dat ik mij in onze gemeente (Haarlemmermeer) ivm mijn werk nogal veel verplaats en campers tegenkom die ook al járen 365 dagen per jaar op dezelfde plek geparkeerd worden,blijkbaar dus zonder problemen.
Ik heb onderzoek gedaan en ben erachter gekomen dat als je,je camper 365dagen per jaar wilt parkeren en wilt gebruiken voor woon/werkverkeer je er maar op moet hopen dat er niemand in de buurt woont die met een schuin oog naar je kijkt en/of graag klaagt bij gemeente of politie.
De politie heeft mij het volgende verteld:
"Zolang er niet geklaagd wordt,kun je,je gang gaan."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij mij in de gemeente geldt dit voor caravans, maar niet voor kampeervoertuigen met een eigen aandrijving zoals campers. Je kunt voor alle zekerheid dit natuurlijk even bij je gemeente navragen wat er in de verordering staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus dat parkeren voor de deur van caravans aan voorschriften gebonden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per gemeente, in mijn gemeente is dat afhankelijk van lengte en hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zul je de plaatselijke verordeningen op moeten nakijken.
Een camper is een "gekentekend" motorvoertuig waar (al is het minder) wegenbelasting voor wordt betaald dus mag je hem als de plaatselijke verordening het toestaat mag je hem het hele jaar op 1 plaats laten staan.
Buiten de maatvoering staat er vaak ook een regel in die verordening dat een voertuig geen uitzicht of woongenot mag belemmeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste verordeningen staat dat je een camper niet langer dan 3 opeenvolgende dagen mag parkeren.
Als je echter je camper gebruikt voor het dagelijkse vervoer, dan sta je niet langer dan 3 opeenvolgende dagen op dezelfde plaats.
Ik denk dat in dat geval de camper vergelijkbaar is met een busje of een personeneauto.
, dus dat het mag.

ik vond een Belgische site waarin zoiets beschreven staar. maar dat is in Belgie. Of dat ook in NL geldt?
Ik zou het voor de zekerheid maar navragen, met het aandragen de bovenstaande argumentatie.

http://be-nl.franceguide.com/praktische-informatie/Parkeren-van-bussen-en-campers.html?NodeID=124&EditoID=28226