Moet de verzekering mijn gestolen auto vergoeden als ik hiervoor verzekerd ben?

Stel ik gooi mijn autosleutel in de brievenbus van mijn garage voor een controlebeurt en de brievenbus wordt gekraakt en mijn autosleutel en dus later mijn auto wordt gestolen, moet de verzekering dan mijn gestolen auto vergoeden als ik hier voor verzekerd ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

"Stop geen autosleutels in de brievenbus van de garage

Als je auto wordt gestolen omdat je je autosleutels in de brievenbus van de garage hebt gestopt, dan hoeft je verzekering niet uit te keren.

Op polissen van verzekeringsmaatschappijen zijn algemene voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden bepalen wat onder dekking van de verzekering valt en waar deze dekking geldt. Als op basis van deze voorwaarden toezeggingen worden gedaan, dan dient een verzekeraar zich daaraan te houden. Als er echter niet voldaan is aan de dekkingsvoorwaarden, dan hoeft de verzekering ook niet uit te keren. In geval van onenigheid tussen een verzekerde en verzekeraar, dan kan de rechter uitkomst bieden.

Voorwaarde: voldoende zorg
Een vrouw had haar auto verzekerd bij Univé tegen onder meer het risico van diefstal. In het toepasselijke Speciaal Reglement Personenautoverzekering was onder meer bepaald dat de schade door diefstal en inbraak niet was niet gedekt, als de verzekerde onvoldoende zorg verweten kon worden. Van onvoldoende zorg was onder meer sprake als de autosleutels in de auto zijn achtergelaten of als de autosleutels onbeheerd worden achtergelaten."

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6048

Je kunt dan altijd nog proberen de schade te verhalen bij de betreffende garage, maar daarover vond ik de volgende tekst:

"Diefstal
Het kan gebeuren dat uw auto wordt gestolen, terwijl die voor reparatie of een onderhoudsbeurt bij het garagebedrijf stond. Of de garagehouder uw schade moet vergoeden, is afhankelijk van de omstandigheden waaronder de diefstal heeft plaatsgevonden.Als de garagehouder slordig is geweest met de autosleutels en geen maatregelen heeft genomen om diefstal te voorkomen, moet hij in de meeste gevallen de schade vergoeden. De garagehouder heeft namelijk de verplichting om zorgvuldig met uw auto om te gaan en is verplicht u de auto ongeschonden terug te geven."

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/laten-repareren,/uw-rechten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch lijkt me het vreemd dat als je je sleutels in de brievenbus (inpandig) van de garage stopt, je nalatig zou zijn. De sleutels zijn dan toch in het gebouw van de garage en dan mag je toch veronderstellen dat je zorgvuldig hebt gehandeld? Of de sleutels nou uit de brievenbus of van het bureau van de garagehouder worden gestolen, moet toch niets uitmaken voor de aansprakelijkheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzekeringen keren niet graag uit.
Ik kan me levendig voorstellen dat zij dit onzorgvuldig handelen noemen.
Heb zo'n verhaal vorig jaar al eens van een collega gehoord, dus besloot even te googelen.
Don't shoot the messenger, ik heb het niet bedacht!
crispy
12 jaar geleden
goed onderbouwd antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet met een minnetje geschoten, hoor ;) Ik vind het alleen nogal onrechtvaardig als een verzekeringsmij. zo handelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik wat mee, dank.