wie kan mij vertellen hoe alimetatie precies word berekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, juist vandaag is daar het e.e.a. over in het nieuws: kijk eens op nu.nl Bronnen:
- http://www.nu.nl/politiek/2625182/pvda-en-vvd-willen-alimentatie-anders-verdelen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je de onderhoudsplicht voor gewezen partners en/of voor kinderen (partneralimentatie of kinderalimentatie)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hajete alimetatie voor kinderen zou ik graag willen weten

Antwoorden (3)

Had u in 2010 een kind jonger dan 30 jaar dat niet in staat was om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien? Kreeg u geen kinderbijslag voor dit kind? En had dat kind geen studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten? Dan kunt u onder de volgende voorwaarden een vast bedrag aan uitgaven voor levensonderhoud aftrekken:

uw kind was aan het begin van het kwartaal jonger dan 30 jaar
uw kind kon in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien
in dat kwartaal had niemand in uw huishouden recht op kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering voor dit kind. Zie ook Geen kinderbijslag door bijzondere omstandigheden.
uw kind kon in dat kwartaal geen studiefinanciering, tegemoetkoming in de studiekosten of een vergelijkbare (buitenlandse) regeling krijgen
uw uitgaven voor levensonderhoud waren voor dit kind in dat kwartaal minimaal € 408
Het moet gaan om uitgaven waarvoor u geen vergoeding kreeg. Had u een fiscale partner? Dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.
Als u aan het begin van een kwartaal aan al deze voorwaarden voldoet, mag u voor de uitgaven voor levensonderhoud voor dat kwartaal een vast bedrag aftrekken. Hoe hoog het vaste aftrekbedrag is, hangt af van de leeftijd van uw kind en uw uitgaven voor levensonderhoud.

Uitgaven voor levensonderhoud zijn bijvoorbeeld uitgaven voor kleding of voeding. Ook de premies die u betaalde voor een zorgverzekering voor uw kind zijn uitgaven voor levensonderhoud.

Beide ouders dragen bij, daarom beide inkomens meenemen.

Voor aftrekbare bedragen voor degene tot wiens huishouden de kinderen niet behoren, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hajete snapt het niet helemaal geloof ik.
Alimentatie wordt in principe berekend op basis van "draagkracht" en "behoefte". Hm ja ... ik hoor je denken lekker vaag. En dat is dus ook zo.

Er zijn wel richtlijnen - de zgn. 'Trema-normen'. De link hieronder geeft een uitgebreide uitleg hierover. Een berekening wordt gemaakt door de advocaat of door de rechtbank.

Met de tweede link kan je een proefberekening uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanmorgen stond er juist een artikel in de Volkskrant over alimentatie.
Uit dat artikel komt naar voren dat het niet in zijn algemeenheid te zeggen is hoe de alimentatie uitpakt.
Veel mensen snappen niets ven de berekening en zijn er ontevreden over.
De berekening moet eenvoudiger worden, vindt een meerderheid in de Tweede Kamer.

"De rekenmethoden voor kinderalimentatie zijn ondoorzichtig, stelt VVD-Kamerlid Ard van der Steur. Nu leveren ouders gegevens aan bij een advocaat of rechter. Die berekent dan volgens de zogeheten tremanormen. Het nadeel: twee echtparen met precies dezelfde gegevens kunnen toch beiden een ander bedrag moeten betalen."

Lees hier het hele artikel:

http://www.volkskrant.nl/vk-online/VK/20110927___/VKN01_002/vkn_20110927_sectionVKN01_page002_article5.html