Welke stappen kan ik het beste nemen om straks eventuele schade aan mijn schuddende huis te kunnen verhalen?

Wij wonen in een oud huis uit 1904. Nu is de gemeente iets verderop met graafwerkzaamheden bezig waardoor ons huis regelmatig staat te schudden. Ze zeggen alles goed in de gaten te houden en dat er niets fout kan gaan. Maar af en toe kraakt het toch en schudden ook de planten en kasten.
We hebben nog geen nieuwe scheuren kunnen ontdekken, maar zelfs al is er momenteel niets te zien ik weet zeker dat het huis er neit sterker op wordt. Ik ben bang dat we later de gevolgen hiervan zullen merken, maar dat het voor ons niet meer te 'bewijzen' is dat het door deze werkzaamheden komt. Het huis staat nu al iets schuin en heeft her en der scheuren. Heeft iemand tips om ons in te dekken tegen (onzichtbare) schade door deze werkzaamheden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Antwoorden (4)

maak nu foto's van je huis, zodat je bewijsmateriaal kan verzamelen, mochten er scheuren bijkomen, ga dan in de buurt aan andere bewoners vragen of zij ook schade hebben, in dat geval kunnen jullie gezamenlijk een advocaat inhuren, anders kun je dit zelf doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt meetsystemen, zoals rekstrookjes, die ze in laboratoria gebruiken om hele kleine verplaatsingen te meten. Ik zou eens gaan zoeken in die richting.
Door elke dag foto's te maken van de buitengevels (steeds vanaf dezelfde plek) en als het even kan rekstrookjes op de bestaande scheuren plaatsen, kun je zelf documenteren wat er met je huis gebeurt.

Zo kun je nieuwe scheuren aantonen met de foto's en vergroting van de bestaande scheuren met behulp van de rekstrookjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manier om je te dekken voor gevolgschade van bouwen in de omgeving is de zogenaamde nulmeting.
Ze doen dan een vooropname waarin precies word vastgelegd hoe de staat van het huis is.
Maar...die nulmeting is het effectiefste als je die laat uitvoeren voorafgaand aan de werkzaamheden.
Ze doen de nulmeting o.a. met scheurmeters en trillingsmetingen.
Neem zo snel mogelijk contact op met de gemeente met het verzoek om een nulmeting, het kan zijn dat zij hier niet aan mee willen werken maar blijf doorvragen. Mocht je er met hen niet uitkomen dan kun je contact opnemen met de gemeentelijke ombudsman, zeg de betreffende dienst ook dat je dit van plan bent als je hier niet uitkomt
Maak in de tussentijd zoveel mogelijk foto's en neem eventueel al contact op met een bedrijf dat voor u een nulmeting of vooropname wil uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in een vergelijkbare situatie het volgende gedaan. Men moest voor de bouw van een flat een aantal hijpalen in de grond slaan en de afstand vanaf ons nieuwe huis was ongeveer 170 m.
Ik heb mijn hele huis zowel in als uitwendig in detail gefotografeerd, terwijl de datum op de foto verscheen (instelling fototoestel).
De foto,s heb ik op een cd gekopieerd en samen met een brief, waarin ik mijn zorg heb uitgesproken, aan de aannemer/uitvoerder overhandigd. Op die manier kon er later geen misverstand ontstaan over het moment van fotograferen. A.d.h. van dit schrijven heeft de aannemer mij laten weten dat er geen problemen te verwachten waren. Op die manier had ik dus de bevestiging dat hij de brief en foto,s in goede orde had ontvangen.
Op die manier heb ik gedacht een redelijk veilige manier te hebben gevonden om een eventuele schade te kunnen aantonen n.a.v. het heien.
Gelukkig heb ik door het heien achteraf geen schade kunnen vasttellen.