Dader is in cassatie gegaan. Zaak is nu terug verwezen naar het hoog gerechtshof. Kan de dader straks n.a.v de uitspraak weer in cassatie gaan?

Dit heb ik gehoord van meerdere mensen. En zo ja, hoe lang kan dit dan door blijven gaan? Hoe moet toch niet kunnen dat de dader maar in cassatie kan blijven gaan? Aangifte is gedaan in december 2006! Het gaat om een zedenzaak. Slachtoffers kunnen onmogelijk het gebeuren helemaal een plekje geven als de zaak maar niet afgesloten wordt.
Ter info: Dader heeft 6 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf gekregen, en heeft deze al uitgezeten (min goed gedrag en voorarrest). Dader is in cassatie gegaan omdat hij het niet eens is met het te betalen smartengeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Na de nieuwe behandeling door het Hof zal er opnieuw een vonnis komen. Als de veroordeelde het er niet mee eens is kan hij wederom in cassatie. Dit zou zich theoretisch kunnen blijven herhalen echter als een cassatie afgewezen wordt zijn alle rechtsmiddelen uitgeput. De veroordeelde kan dan niets meer inbrengen.

Het gebeurd zelden dat een zaak meerdere keren door de cassatie komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dankjewel. Hier heb ik wat aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord, dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Je kan maar eenmaal in cassatie, daarna kan dit niet meer. In cassatie gaan is namelijk het hoogste wat kan. Je gaat eerst in hoger beroep, dan ga je in cassatie, wat betekent dat je bij de hoge raad laat beoordelen of het hof al dan niet een fout heeft gemaakt. De uitspraak daarvan is bindend. Je kan niet nogmaals een second opinion ofzo vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit heb ik gelezen ja. Er was eerst een rechtzaak, toen een hoger beroep, en nu een cassatie. Ik weet wat een cassatie is. Nu is door de Hoge Raad de zaak terugverwezen, en wordt deze gedeeltelijk opnieuw behandeld. Maar mijn vraag is of de dader opnieuw in cassatie kan gaan na de nieuwe uitspraak straks? Wellicht dat er weer fouten worden gemaakt tijdens het behandelen van deze terugverwijzing?