Hoeveel uur per dag mag je uitgaan of buiten zijn als je in de ziektewet zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
40.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een beetje gezond verstand ben je zo slim om dat op 0 uur te houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik wel erg zwart-wit eerlijk gezegd. Je kent de context niet! Toen ik reuma kreeg kon ik niet werken, maar wel af en toe vervoerd worden naar een vriendin ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de ziektewet zit, dan moet je nog steeds 'werken'... aan jezelf!
Dat is op zich wel mooi, want daar heb je dan eindelijk eens de tijd voor.
Het vinden van ontspanning is voor sommigen ook al een opgave op zich. Het jezelf ontdoen van stress en spanningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat eraan scheelt, als je met een gebroken been en loopgips moet revalideren en van de arts iedere dag een halfuurtje moet lopen mag dat na de eerste controle......voor een griepje is het niet toegestaan.

Het beste antwoord

Dat ligt aan de reden van je ziekmelding. Er staat niet een vast aantal uren voor. Ik heb mijn twijfels destijds met mijn bedrijfsarts besproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met een ziekte geen, tenzij je naar het ziekenhuis moet of er echt aantoonbaar overmacht is. Met letsel en het herstel daarvan zal dit geen probleem zijn
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord
Je moet eerst net zo lang wachten tot je controle hebt gehad. Dan ligt het eraan waarom je in de ziektewet zit, je gaat vervolgens op het advies van de controlearts in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is afhankelijk van wat je mankeert. In sommige gevallen is het juist goed om buiten te gaan wandelen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij je ziek meldt en vervolgens ergens op het terras gaat zitten......

Toegevoegd na 1 minuut:
In principe mag je van alles doen, als het de genezing niet belemmert.
jc54
12 jaar geleden
Hierover staat niet in de wet. Wat er wel staat is dat je de genezing niet mag belemmeren. Dat je je moet inzetten om spoedig weer arbeidsgeschikt te worden en dat je je aan richtlijnen van medici dient te houden.

Dus als jij hebt ziekgemeld omdat je een gebroken arm hebt en jouw werkgever heeft geen passende arbeid voor je, dan mag je best naar de bioscoop. Ga je waterskiën dan is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor de genezing en kan er een sanctie volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt van het bedrijf af waar je werkt, grote bedrijven sturen geen controleurs meer, er wordt soms wel gebeld.
Je mag best naar buiten mits je het verloop van je ziekte niet belemmerd.
En als je echt uitgaan bedoeld lijkt het me geen goed idee.
Je kunt het beste info opvragen bij de bedrijfsarts als je twijfelt over wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan waarom je in de ziektewet
Zit gebroken been kan je bijvoorbeeld wel weg maar dan alrijd in oveeleg met je baas griep is weer een heel ander verhaal dan mag je helemaal niet weg tenzij jeop een logeer adres bent in dat geval moet dit adres doorgegeven worden aan je baas en controleur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaan als in stappen zou ik maar gewoon laten tot je weer uit de ziektewet bent, want als je kunt feesten kan je ook werken. Maar gewoon naar buiten kan geen kwaad. Als het dan wel is om bijv. boodschappen te doen, even een rondje door het park, naar familie of vrienden (met mate) en niet om bijvoorbeeld even flink te gaan shoppen of naar een pretpark (alweer, als je dat kunt doen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht eraan wat voor klacht u heeft , bij sommige klachten is het juist goed om lekker buiten te zijn ( een wandeling maken enz.) maar het is niet de bedoeling dat u daar misbruik van gaat maken en ergens lekker iets gaat drinken op een terras terwijl u in de ziektewet ziet, dus het ligt er natuurlijk ook aan wat u gaat doen , en wat voor klacht u heeft.