Is het strafbaar om afval weg te gooien op straat dat biologisch afbreekbaar is?

Dus bijv. Fruit etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
17.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prullenbakken zat op straat, misschien een optie om daar je biologisch afbreekbare fruit in te werpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vraag. Dat hoeft niet gelijk te betekenen dat ik het ook doe. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het toch netjes in de prullenbak gooit hoef je je dit niet af te vragen want je doet dit toch ook omdat je de straat schoon wilt houden, niet alleen omdat je denkt dat je anders een boete krijgt?

Antwoorden (8)

Ja je vervuilt de natuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is biologisch afbreekbaar dus je vervuilt het natuur niet, lijkt me?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuur*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALLES is biologisch afbreekbaar...
Het verschilt alleen sterk hoelang het erover doet. ;) http://www.keuringsdienst.nl/page/21106/nl
Zie video bij 11.24
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ivar91, je was me net voor, je hebt helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat die bananeschil betreft, die heeft er 1 tot 3 jaar voor nodig om volledig te verdwijnen, afhankelijk van het weer..
Zeker is dat strafbaar. Hondendrollen zijn nog sneller afbreekbaar, en je kunt er toch een boete voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand in een hondendrol trapt en moet daarna schoenen of kleding reinigen dan is dit ook milieuverontreinigend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind etenswaar op straat anders ook overlast, dat bewuste bosje zal maar net naast je huis staan, komen allemaal ratten op af, bah.
ja ook dat is strafbaar. Anders zou je theoretisch gezien de gft bak van het balkon naar beneden kunnen donderen.

Het gaat niet om of het afbreek is, maar dat je het neergooit op een plaats waar dat niet voor bedoelt is.

De stoep vol bananenschillen is een stoep vol afval.

Echter geen agent of wie er dan ook controleerd, zal moeilijk doen als je jouw appelknoest in de struiken gooit.

Maar primair, nee je mag geen afval weggooien op andere plaatsen dan de aangewezen plekken (vuilnisbak).
Afbreekbaar of niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dit heeft natuurlijk ook te maken met het straatbeeld. Brood, appels, weet ik wat in de goot, verstoort het aanblik maar trekt ook overlast aan, denk aan duiven, meeuwen, ratten etc. En op den duur, het gaat ook stinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees er niet zo zeker van dat agenten je niet zouden beboeten als je je appel in de struiken gooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Elcapitan, nee, zeker niet als daar zo'n verkeershandhavingsmannetje staat met een laser.
:-)
Ja, dit is sowieso slecht voor het straat beeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Je veroorzaakt onnodig hinder. Over een biologische bananenschil kan iemand net zo hard vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zwerfafval achterlaten is strafbaar. Daaronder vallen ook je bananenschillen en klokhuizen.
Er is wel een verschil of je je fruitresten daadwerkelijk op straat gooit of in de bosjes. Dat laatste wordt oogluikend toegestaan.
Het afbreken van een klokhuis duurt ca. 2 weken, en van een sinaasappel- of bananenschil zelfs 1-3 jaar...!
Een sigarettenpeuk blijft 2 jaar liggen en kauwgum wel zo'n 25 jaar. Ga er maar aanstaan!

http://www.nederlandschoon.nl/publiek/over-zwerfafval

http://www.politie.nl/KLPD/PolitieABC/Overlast/zwerfafval.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niets op straat achterlaten en ook niet op de straat weggooien. Dat is bij wet strafbaar.