Als je een geregistreerd partnerschap aangaat, ben je dan ook 'man en vrouw', of alleen 'partners'?

Wij willen nog niet trouwen en een geregistreerd partnerschap is een makkelijke en goede manier om alles wettelijk goed te regelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
50K

Het beste antwoord

Wettelijk gezien is geregistreerd partnerschap bijna gelijk aan een huwelijk, je kunt een geregistreerd partnerschap dan ook zo om laten zetten in een huwelijk. Het verschil zit m vooral in het krijgen van kinderen, bij een geregistreerd partnerschap moet de 'man' het kind nog erkennen.
Aangezien t zo gelijk s mag je volgens mij prima van je man of je vrouw spreken, ik doe dat in ieder geval wel.
Het is volgens mij nergens vastgelegd en zou je het vooral zelf moeten weten, en kun je dus ook man/vrouw kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld een samenlevingscontract.
Het is vooral handig als de ontvanger van je uitspraak weet wat je bedoeld, en als je partner zegt denk men tegenwoordig al heel snel aan een partner van hetzelfde geslacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Als jij en je partner man en vrouw zijn, dan zijn jullie sowieso man en vrouw. Klinkt flauw maar het komt echt alleen maar neer op hoe je het noemt.

Het klopt wel dat de priester bij een kerkelijk huwelijk zegt: dan verklaar ik u nu tot man en vrouw. Terwijl de ambtenaar van burgerlijke stand bij het huwelijk voor de gemeente het heeft over "wettige echtgenoten", omdat het soms niet gaat over een man en een vrouw die trouwen ;)

Als je je laat registreren als partners is dat puur een wettelijk iets, en dan ben je dus geregistreerd als partners, zoals de naam al zegt: partners. Je bent dus partners.

Dat was je ook voor die registratie al, partners. Het betekent puur dat je een relatie hebt, maar dat die nu ook wettelijk is vastgelegd.

Als jij "man" en "vrouw" van elkaar moet zijn, dan is dat dus een traditioneel begrip, en dan zul je moeten trouwen.

Kortom: als jullie geregistreerd zijn als partner, en iemand vraagt aan je: is dat je vrouw (of man als jij de vrouw van het stel bent)? dan is het antwoord nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk, dank je! Het is een beetje vaag, registreren, maar eigenlijk is het dus te vergelijken met het aangaan van een contract bij de notaris, alleen stukke goedkoper. (ligt er natuurlijk aan welke dag ect. je bij de gemeente het partnerschap aangaat.....wij gaan voor de gratis ochtend :-) )
Kristal
12 jaar geleden
je plusje van de ballonnenvaartlink :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Kristal. Wil je iets drinken? Of wil je misschien op mijn feestje komen dat over 2,5 uur begint?
Kristal
12 jaar geleden
;-))) graag gedaan hoor, doe maar een spaatje. Het feestje laat ik maar aan mij voorbij gaan, ik moet morgen om 7 uur alweer beginnen met werken zie je, maar ik wens je natuurlijk wel heel veel plezier vanavond.
Officieel ben je elkaars partner. Je kunt elkaar echter bij het voorstellen gewoon 'mijn man of vrouw' noemen.
Tenslotte voelt het net zo, met of zonder 'boterbriefje'.

Toegevoegd na 4 minuten:
'Partners' klinkt zo zakelijk vind ik. Het associeert gevoelsmatig met 'zakenpartners'. Daarom slelde ik mijn partner (voor we een kind kregen en daarom trouwden)
altijd voor als 'mijn man. Dit schepte dan ook meteen duidelijkheid.
amc
12 jaar geleden
Het grootste verschil tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap is de manier waarop je uit elkaar kunt gaan. Bij een huwelijk moet je scheiden met een advocaat en een rechtbank. Bij een GPS kan je bij de ambtenaar van de burgerlijke stand de gemeenschap laten ontbinden. Dit kan alleen als je geen kinderen hebt! Anders moet je alsnog naar de rechter met een ouderschapsplan.

Zowel bij een huwelijk als bij een gps kan er een alimentatieverplichting ontstaan wanneer je uit elkaar gaat.

Toegevoegd na 43 seconden:
Je kan ook overwegen om een samenlevingscontract af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent wettelijk niet in de echt verbonden en dus ben je, zoals ze dat in de volksmond noemen, geen man en vrouw. Dan blijft er alleen over dat jullie partners zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het geregistreerd partnerschap heb je dezelfde rechten en verplichtingen als bij het huwelijk.
Dus als je als man met een vrouw een geregistreerd partnerschap aangaat dan is zij je vrouw.
Als je als man hetzelfde met een man doet dan is hij je man.