Is het voor een werkgever toegestaan een 16-jarige 12 uur te laten werken?

Ik ben 16 jaar oud en werk bij een pannenkoekenrestaurant in de bediening. Nu zag ik dat ik (zonder overleg) ben ingeroosterd van 09.00 tot 21.00, en ik vroeg me af of dat wel mag. Normaal werk ik van 12.00 tot 21.00 en daarbij is een kwartier tot een half uur pauze gebruikelijk. Heb ik nu ook recht op meer pauze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een overzicht op welke tijden kinderen van 16-17 jaar mogen werken:

•minimum dagelijkse rust: 12 uur
•rust in ieder geval tussen of
wekelijkse rust 22.00 - 06.00 uur
36 uur per periode van 7x24 uur
•maximum aantal werkdagen per week: 5 dagen
•maximum arbeidstijd per dag: 9 uur
•maximum arbeidstijd per week: 45 uur
•maximum arbeidstijd per 4 weken gemiddeld 40 uur per week (160 uur)
•pauze bij werk van meer dan 4,5 uur: ½uur
bij werk van meer dan 8 uur, ¾ uur waarvan ½ uur aaneengesloten
•zondagsarbeid: ja, zondag werken, dan zaterdag vrij
•vrije zondagen per 13 weken 4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag maar maximaal 9 uur per dag werken. Je werkgever overtreed de regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal wel een vergissing zijn.
Gewoon morgen gelijk even na aan degene die erover gaat.

Niks aan de hand, gewoon een foutje.
Iemand heeft iets over het hoofd gezien.

Toegevoegd na 1 minuut:
voor de 2e zin moet nog het woordje "vraag"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderarbeid in Nederland bestaat wel toch gebeurt hellas en dat mag helemaal niet