Waarom is een boete bij een blauwe kaart zone hoger dan niet betaald parkeren boete?

In een blauwe kaart gebied (voor 2 uur parkeren) krijg je een boete van 70€, terwijl als je niet betaalt, je 52,50€ boete krijgt... Onlogisch!!

Toegevoegd na 3 uur:
Wellicht ben ik niet duidelijk geweest. Wat is de logica dat je een boete hoger maakt op de plek waar je gratis mag parkeren, dan de plek waar je moet betalen...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het gaat om twee verschillende zaken hier; een parkeerboete, uitgeschreven door de politie ( 70 euro en 6 admin kosten) en om een fiscale naheffing ( 52,50 euro en uitgeschreven door een fiscalist van de gemeente).

Bij de fiscale naheffing mag alleen het door de gemeente misgelopen bedrag in rekening gebracht worden, vermeerderd met de administratiekosten. DIt komt kennelijk neer op 52,50 euro.

In het andere geval gaat het wel puur om een boete en mag er dus meer dan alleen de gemaakte kosten in rekening gebracht worden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ok, dat kan. Echter, zo'n stadswacht treedt dan de ene keer op als buitgewoon opsporingsambtenaar ( de parkeerboete) en de andere keer op als fiscalist ( naheffing). Voor beide zaken is hij aangesteld. Een politieambtenaar bijv is niet aangesteld als fiscalist. Een politieagent zal dus alleen kunnen optreden bij foutparkeren en hij kan geen parkeerbelasting naheffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ALS plus! Zijn maar weinig mensen die weten dat de politie geen parkeerboetes mag uitschrijven behalve voor invalide, blauw kaart en gevaarlijk en/of hinderlijk geplaatste auto's. Maar nooit voor parkeermeters.