Stel: Je buren blowen buiten, je hebt last van de stank en moet steeds de ramen dicht doen. Wat zijn dan je rechten?

Gewoon omdat er laatst een vraag werd gesteld, waarbij het i.p.v. roken om blowen ging.

Er kwam eigenlijk uit dat degene die zich aan het roken irriteerde, niet meer rechten had dan haar raam sluiten.

Maar veranderd dit als het om blowen gaat? Gewoon nieuwsgierig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid: ik ben voornamelijk nieuwsgierig naar de rechten die je dan hebt en niet naar wat iedereen er van vindt (maar dat mag er best bij vermeld worden natuurlijk).

Toegevoegd na 8 uur:
ik bedoel in de tuin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
56.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dezelfde rechten hebt als op een terasje met rokers. Een van beide partijen kan in goed overleg beneden winds gaan zitten. Nu is dat bij ramen wat lastig. De buren kunnen bv achter in de tuin roken, of (bij blowen) even komen melden zodat de ramen tien minuutjes dicht kunnen. Overleg zal het sleutelwoord zijn. Voor je het weet staat Natasha froger voor de deur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Daantje. Toen ging het over roken. Ik zit zelf niet in deze situatie, maar vroeg het me af.

Het beste antwoord

Het gebruik van softdrugs op de openbare weg, dus op straat en in portieken, mag in de meeste gemeenten niet in verband met overlast. Als de gemeente bepaald heeft dat het verboden is, dan controleren wij daarop. dit is wat de politie zegt tenminste.. en in de meeste gemeentes is blowen buiten niet toegestaan, als je buren in eigen tuin staan of op eigen balkon wordt het een lastiger verhaal denk ik al is dat ook buiten en dus theoretisch niet toegestaan, ook heeft deze lucht een heel ander karakter als een sigaret omdat het ook sociaal en wettelijk niet echt geaccepteerd wordt. in dat geval zou ik het eens navragen bij je eigen deelgemeente en of politie wat je rechten zijn, mocht het om blowen in eigen tuin en of balkon zijn tenminste en wat voor beleid je eigen gemeente hanteert.
kunnen je buren niet elders hun joint roken? misschien als je hen op de hoogte brengt van jou overlast dat zij dan een oplossing bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een geval van burenoverlast. Dus heb je het recht om te klagen. Dan moet je dat eerst doen bij de buren zelf. Kom je er met hun niet uit dan kun je de woningstichting inschakelen.

Ik heb dit met mijn buren. Zij zit tot laat s`avonds in de tuin met haar laptop. Op zich niet erg maar ze heeft de radio op de laptop er op vol volume bij aan en ze zit op hyves dus je hoort steeds dat geluidje als vrienden online zijn. Ik slaap met mijn raam open en moet s`ochtends weer vroeg van bed. Heel irritant. Ik heb al in mijn onderbroek bij de schutting gestaan om haar vriendelijk te vragen of ze het geluid uit wil doen. Nu doet ze dat eindelijk. Zo kan het dus ook.

Zorg er voor dat de irritaties zich niet blijven opstapelen. Anders word het steeds erger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stankoverlast mag je je buren niet bezorgen. Dat kan een "onrechtmatige daad" zijn.

citaat 1 uit https://dloket.oldenzaal.nl/loketburgers/pdc/1966054:
"Wat kan wel en wat kan niet?

Buren mogen elkaar geen hinder toebrengen op een manier die aangemerkt kan worden als een onrechtmatige daad. Voorbeelden hiervan zijn: rumoer, trillingen, stank, rook of gassen."

citaat 2 uit https://dloket.oldenzaal.nl/loketburgers/pdc/1966054:
"U heeft een klacht over uw buren

In eerste instantie neemt u zelf contact op met uw buren om tot een oplossing te komen. Lukt niet dit, dan kunt u contact opnemen met de meldlijn van de gemeente."

De officiële wettekst moet ook wel te vinden zijn op http://wetten.overheid.nl/zoeken/.