Als een lid van het koninklijk huis een misdaad pleegt, wordt hij of zij dan berecht ?

Als je politiek onschendbaar bent, mag je dan zomaar doen wat je wil ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

De Koning (in) van Nederland is onschendbaar volgens het Handboek van het Nederlandse Staatsrecht. Strafvervolging van onze koningin Beatrix lijkt dus onmogelijk. Toch is er een uitweg. Bij een ernstig vergrijp biedt de grondwet de mogelijkheid om de Koning (m/v) het gezag te plaatsen. De Eerste en de Tweede Kamer moeten daar dan wel mee instemmen. Bij verdenking van moord zal dat geen probleem zijn. Wanneer de Koning (in) uit zijn of haar functie is gezet, kan de vervolging beginnen. De onschendbaarheid geldt overigens niet voor de rest van de Koninklijke familie. Die zijn net als gewone burgers onderworpen aan de wet en worden dus zonder inmenging van de beide Kamers vervolgd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen bron, maar gezien de verwoording geloof ik ;t helemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spijtig dat je de bron niet even vermeld, wel beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Tja helaas wel... Geldt ook voor hoge diplomaten