Ben ik nu een winkeldief?

Hallo, ik had 3 goedkope videocamera's nodig, toen had ik ze in frankrijk besteld via internet, ik kreeg ze alle 3, maar 1 werkte niet, dus wij belden de klantenservice en kregen een nieuwe, en mochten de oude halen omdat de camera onder de €50 was waardoor de verzendkosten bijna net zo hoog zouden worden, we kregen de nieuwe, deed het perfect enz.
Nou hebben we vandaag de kappote opengemaakt, en bleker er 2 contacten af te zijn gebroken, dit hebben we het vastgesoldeerd, nudoet hij het ook.
Ookal lijkt het me niet mijn schuld dat ie stuk was, hebben we nu wel 4 camera's voor de prijs van 3, zijn we daardoor wikeldieven? Moet ik nu een terugsturen, ookal heb ik hem zelf gerepareerd en was hij echt stuk?

P.s. Ik voel me namelijk nu wel een dief.
P.s.s. Het waren niet echt videocamera's, het gaat om iets anders, maar de loop van het verhaal enz klopt wel. Maar ga niet vragen waar je zulke goedkope videocamera's kan kopen.

Alvast bedankt!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toch wel benieuwd wat je wel gekocht hebt ;)
Amadea
12 jaar geleden
Maar uit het verhaal begrijp ik dat je ervoor naar Frankrijk geweest bent. Dus als je de reiskosten meerekent zullen ze zo goedkoop niet zijn geweest.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je je een beetje bezwaard voelt, als je doorgaans uber-eerlijk bent dan voelt dit niet prettig. Maar wat mij betreft heb je die gratis 'camera' verdient. De meeste mensen zouden gewoon de kliko gebruikt hebben, jij hebt je gezonde verstand en je handige skills ingezet. Daarmee heb je het milieu een dienst bewezen, goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee, zo intersant was het niet :), en het was een webwinkel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: Waar lees jij dat vraagsteller naar Frankrijk gegaan is?
Hij heeft het over verzendkosten
Amadea
12 jaar geleden
Citaten uit vraag: "toen had ik ze in frankrijk besteld" -
"en mochten de oude halen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leek me typefoutje: Mochten de oude houden, waarom zou je nog een oude halen?

Het beste antwoord

Nee hoor, hij was echt stuk. U kreeg een nieuwe, omdat het product dat u besteld had niet in de staat is geleverd waarin hij zou moeten verkeren. De nieuwe camera is daar de vergoeding voor. Het bedrijf weet zelf ook dat de kans bestond dat u de camera zou maken. Ook dat de camera helemaal niet stuk was, maar u zo gratis een vierde camera probeerde te scoren. Dat risico lopen ze bewust, maar verzendkosten zijn net zo duur als het product dus het loont voor hun de moeite niet hier werk van te maken. Zij geven je liever een camera cadeau, dan te controleren of hij echt stuk is (gebeurt bij duurdere producten wel. Die moet je altijd terugsturen naar ze).

Hiermee lopen ze bewust het risico dat jij de camera ergens anders laat maken. Dat vinden hun niet erg. Je hebt niet gelogen over dat de camera kapot was, dat was hij op dat moment ook en je wist toen nog niet dat je hem kon maken, dus hun ook niet vals voorgelicht, en dus ook niks 'gestolen'. Hún gaven uit zichzelf die nieuwe camera aan jou als vergoeding voor het leveren van een niet degelijk product. Dat is geen diefstal.

Als je er echt mee zit kan je altijd nog de fabrikant mailen/bellen. Waarschijnlijk zeggen die dan dat je het vanwege je eerlijkheid mag houden, want ook dan geld dat het opsturen van 1 van de camera's duurder is dan jou die ene schenken. Het bedrijf ligt er in elk geval niet wakker van. Ik hoop jij ook niet. Wel super goed dat je zo eerlijk bent dat je je dit afvraagt! Top!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En terug uiteraard. Alsof ik mijzelf plus. ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74, whaha lijkt wel een beetje hè ;-) Maar ja, zoals ons antwoord is, zo zit het gewoon :P Het kost de winkelier meer dan het hem oplevert als hij de camera laat terug sturen.

Andere antwoorden (10)

Nee je hebt ervoor betaald en het product is van jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dief? Nee, wel erg handig! Naar mijn idee kunt u er niets aan doen dat het product niet in orde was. Goed opgelost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Zij laten je die camera(of wat het ook mag zijn) houden. Dat jullie en gerepareerd hebben is jullie verdienste. Niet druk maken dus. Niks aan t handje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je bent pas een dief of oplichter als je ook de opzet had om "gratis" aan een extra goed te komen.

Je mocht de oude houden. Dus de leverancier heeft er al afstand van gedaan. Het is een geluk dat je hem hebt weten te maken. Stel dat was niet gelukt en je had hem weggegooid, wat is dat het verschil voor de leverancier?

Mocht je je schuldig blijven voelen, mail die leverancier dan even dat je de defecte camera toch hebt weten te maken en stel hem voor wat te doen. Grote kans dat hij zegt: Heb jij even geluk! ;-)

Toegevoegd na 57 seconden:
P.S.

Wel heerlijk eerlijk van je trouwens! Compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, bijna het zelfde antwoord (inhoudelijk), maar jij typt sneller ;-)
Plusje :)
Op het moment dat je de nieuwe camera bestelde (omdat je dacht dat de een kapot was) was je niet in de veronderstelling dat hij het nog zou gaan doen. Met die overtuiging heb je de nieuwe besteld en gekregen. Je hebt verder gewoon geluk dat je hem alsnog zelf hebt kunnen maken.

Daarnaast, er is een zeer grote kans dat het voor het bedrijf (zeker omdat dit in het buitenland is) goedkoper is om jou een nieuwe camera toe te sturen, dan om de oude weer in te nemen etc. De administratiekosten daarvoor, kosten voor personeel etc. zullen al snel hoger dan de die 50 euro zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee je bent zeker geen dief! jij kon ook niet van tevoren weten dat die camera kapot was toch?! je hebt het gewoon handig opgelost. ik denk dat als je de camera niet had gemaakt en gewoon had terug gestuurd het bedrijf de camera gewon weg had gegooid! ze hebben misschien wel duizenden van die camera's. en jij bent gewoon slim om hem even te maken zodat je hem nog kan gebruiken handig toch?!!

dus nee je bent echt geen dief!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Je hebt aangeboden om de defecte camera retour te zenden, maar de leverancier vond dat niet nodig. Het was dus nog steeds jouw eigendom, en met jouw eigendommen mag je doen wat jij wilt. Ook repareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een camera, die was stuk. Je hebt gebeld naar de klantenservice, kreeg een nieuwe. En de oude mocht je meenemen na betaling. Thuis maakte je die ene kapot was open, zag dat het simpel te verhelpen was en nu doet ie het ook gewoon en heb je er uiteindelijk onbedoeld vier.

Als je het goed beschouwd en deze actie bewust zou uitvoeren, zou je de boel opgelicht hebben. Omdat je dan zou weten dat de camera niet echt stuk was en je zou ook weten dat ze een nieuwe zouden geven.

Maar omdat die camera écht stuk was en ze het ook écht gezien hebbben (naar ik aanneem uit je verhaal), en je dus met goede bedoelingen een nieuwe hebben gegeven... heb je dus niemand opgelicht. Niet bewust, helaas lijkt de situatie er wél op, maar is het achteraf gezien niet zo.

Vergelijk het een beetje met...
Je grasmaaier is stuk, je buurman heeft er eentje staan die die toch niet gebruikt omdat hij zijn tuin verbouwd heeft en deze aan jou weggeeft en hem écht niet terug wilt hebben.
Thuis ga je kijken wat er nou precies stuk is, omdat je dat nog niet "duidelijk" gedaan had, om er achter te komen dat er hier en daar "gewoon" wat los zat en het makkelijk te verhelpen was. Nu heb je er dus twee... En je buurman wilt hem niet terug.

Eigenlijk heb je gewoon heel veel geluk. Je hebt pas wat gestolen als niemand kijkt, deze goed verstopt en er bewust niet voor betaald. Oplichting is iemand met een leugen de tuin om leiden.

Dit is gewoon met alle goede bedoelingen van de wereld gebeurt. Niks om je zorgen over te maken. EN die camera teruggeven is zo ongeveer hetzelfde als geen gegeven paard in de bek kijken (al zullen sommigen het daar vast niet mee eens zijn).

Soms heb je gewoon geluk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee de winkel zei dat je de "kapotte camera" mocht hebben. Dus je bent geen dief.

Mvg Minikillfighter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerlijkst zou zijn die nieuwe terug te sturen. Maar hoeveel winst heeft die man gemaakt op jouw aankopen? Heb je zelfs die vierde camera dan niet zelf al betaald? Doe wat je gevoel je ingeeft.