Hoelang kan je in de gevangenis zitten als je word betrapt met drugs?

Hoeveel jaar of maanden kan je Maximaal krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
35.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor drugssmokkel kan je max 12 jaar zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan in welk land je wordt betrapt!

Antwoorden (6)

Dit ligt er vaak maar net aan met wat voor soort drugs, en de hoeveelheid. En of je al eens eerder bent gepakt met drugs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin kom je er vaak vanaf met een taakstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat in artikel 10 en 11 van de opiumwet.
Deze is zeer uitgebreid maar om een indruk te geven:

- binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen; een gevangenisstraf ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

- te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen;
een gevangenisstraf ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie

- af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
een gevangenisstraf ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie

- te vervaardigen; een gevangenisstraf ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie

Bovenstaande is van lijst 1 van de opiumwet, te weten harddrugs. Voor softdrugs zijn de straffen anders, maar ga maar uit van ongeveer de helft aan strafmaat zoals bij harddrugs.

Het is anders teveel om hier neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Straffen Harddrugs
--> Bezit: maximaal vier jaar gevangenisstraf en/of 45.000 euro.
--> Bezit voor eigen gebruik: maximaal een jaar gevangenisstraf en/of 11.250 euro.

Straffen Softdrugs
--> Bezit van maximaal vijf gram wordt toegestaan.
--> Bij bezit van vijf tot dertig gram kan de drugsbezitter strafrechtelijk vervolgd worden.
--> Drugs worden bij ontdekking altijd in beslag genomen.
--> Bezit van meer dan dertig gram: maximaal twee jaar gevangenisstraf en/of 11.250 euro.

Gedoogbeleid
Nederland heeft een gedoogbeleid: verkoop van softdrugs in coffeeshops en het bezit van maximaal vijf gram softdrugs wordt toegestaan. Een coffeeshop moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
* geen reclame maken voor softdrugs;
* geen drugs aan jongeren verkopen;
* geen harddrugs verkopen of toestaan dat die gebruikt worden;
* niet meer dan vijf gram aan één persoon per dag verkopen.
Import en export van drugs verboden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In nederland maxumaal 12 jaar, naar in veel andere landen is de wet strenger. In Singapore krijg je voor drugssmokkel de doodstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt vaak aan de aantal drugs

bezit van meer dan 30 gram 4 jaar.