Mag de politie je een boete geven, als je net doet of je aan het vissen bent?

Er van uitgaande dat je een vergunning nodig hebt om te vissen en dat je die niet hebt.

Als je dan met een hengel/stok met alleen een touwtje eraan aan de waterkant zit, mag de politie je dan een boete geven voor illegaal vissen?

Het gaat er dus niet om wat praktisch is, want dat is natuurlijk gewoon een visvergunning halen. Het gaat me er gewoon om, wat de politie wel en niet mag.

En stel ze geven een boete, wat zijn dan je kansen als je dit aanvecht? Je bent immers helemaal niet aan het vissen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Het beste antwoord

Nee, want de opsporingsambtenaar moet bij een milieuboete (want daar valt vissen zonder vergunning onder) de redenen van wetenschap op zijn rapport vermelden. Werd er gevist met een hengel of een net, wat voor hengel werd gebruikt? Werp- of stok? En of het vissnoer voorzien is van een haakje, gebruik van dobber en/of verklikker, aas, etc etc.

Dus jij met een stokje en alleen een snoertje, ze kunnen je wel controleren, maar als jij speelt voor tuinkabouter met een hengel en een snoertje, kunnen je ze in dit geval niets maken omdat ze geen daadwerkelijk vissershandelingen en de daarbij horende gereedschappen kunnen constateren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je zegt dat je de diepte van de vijver aan het peilen bent niet.
Wel knopen in je touwtje maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
ohh, bijna vergeten: een zwembroek aandoen en zeggen dat je op schoonspringen zit sinds een week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er een haak/net aan je stok is ben je aan het vissen. Over een touwtje aan een stok gaan ze niet moeilijk doen, zolang er maar geen haak en/of aas aan vast zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk moet niet de politie, maar jij bewijzen dat je niet aan het vissen bent.
Want wat doe je anders met een hengel aan de waterkant.
Mogelijk heb je de visvergunning ook nodig om langs de oever te lopen.
En die heb je dus niet.
Niet willen meewerken aan een politie onderzoek.
En het verbergen van bewijsmateriaal door het afknippen van de lijn/ touwtje.
Mogelijk ook nog het uitlokken van een politionele actie/ ondermijnen van het gezag.
Dat zijn dus 5 boetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op slap l.. staat ook een boete, er is in Ned. nog steeds geen omgekeerde bewijslast dus politie moet aantonen dat je in overtreding bent. Ik vliegvis en om te oefen doe ik vaak een stukje wol aan de lijn ik sta dan echt niet te vissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan jij bewijzen dat je aan het oefenen bent, maar zit er een kunstvlieg aan, dan houdt het echt wel op.
Eerst even een paar definities uit de Visserijwet 1963 op een rij:

Vissen: ‘Het te water brengen, hebben of ophalen van vistuig, alsmede het uitzetten van vis.’

Hengel: ‘Een roede (stok), al dan niet voorzien van opwindmechanisme (molen of reel), en een lijn of snoer, al dan niet voorzien van één of meer dobbers en ten
hoogste drie één-, twee- of drietandige haken.’ Vissen met een lijn zonder hengel is dus niet toegestaan.

Een stok met lijn, zonder haak, voldoet niet aan de definitie van hengel. En zonder hengel, vistuig dus, kun je niet vissen.

En als je niet aan het vissen bent, heb je ook geen schriftelijke toestemming van de rechthebbende van het water nodig.

De truc, die nog wel eens wordt uitgehaald, door vissers zonder schriftelijke toestemming ( vispas in de volksmond) is, om snel en ongezien het haakje van de draad te trekken, op het moment dat ze een controleur zien naderen. Als de controleur deze handeling niet opmerkt, kan hij dus geen boete uitschrijven.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Als je net doet of je aan het vissen bent, is het van zelf sprekend dat de agent denkt dat je aan het vissen bent.
Er zijn vervolgens verschillende mogelijkheden.
* De agent voelt zich voor de gek gehouden en ondanks dat je zegt dat er geen haakje aan het touwtje zit, kun je niet bewijzen dat het er daarvoor ook niet aan zat. Bekeuring.
* De agent kan de "grap" wel waarderen en accepteert het magere bewijs en bekeurt je niet. wel zal hij je vragen op te stappen.
* Je kunt ook vissen zonder haakje, maar alleen met een aas aan het eind van het touwtje. Bij het ophalen is het aas er af gevallen en dat kun jij mooi niet bewijzen. M.a.w. je kunt ook vissen zonder haakje. De agent bekeurt je.
* etc.