Dat is opvallend hoog. 80%
Maar dat is inclusief de zaken, waar er helemaal niets opgelost hoeft te worden. B.v. als de dader ter plekke wordt aangehouden, of als hij zich meldt. Allerlei onderzoeken tonen aan, dat ook in 80% van de gevallen, daders bekenden zijn van het slachtoffer, en er niet zo gek veel onderzoek nodig is.

Het oplossingpercentage van van misdaad in het algemeen (drugshandel, diefstal, overvallen, mishandeling etc) ligt beduidend lager. 23%, terwijl dat in Duitsland 55% is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er in Duitsland iets anders wordt gemeten, dat zou best kunnen. Maar je voorbeeld lijkt me wat extreem. Als in een bepaalde regio in Duitsland in een jaar tijd 100 moorden zijn, de helft wordt opgelost, en er zijn bij de opgeloste zaken steeds gemiddeld 4 verdachten dan wordt het oplossingspercentage absurd hoog. Dit zou betekenen, dat hoe meer verdachten er in een zaak zijn, hoe schever het oplossingspercentage wordt. Ik heb wat gegoogeld, en de getallen 23% en 55% komen op diverse plaatsen terug. Elsevier, RTL, een studie van een criminoloog, en als ik mij niet vergis zelfs van cijfers uit de regeringsplannen. Zullen ze daar nu werkelijk allemaal onafhankelijk van elkaar "vergeten", dat Duitsland een totaal ander systeem van meten heeft? Lijkt me stug.

Andere antwoorden (1)

Gemiddeld in NL over de laatste 10 jaar rond de 80%.
Dit percentage is erg afhankelijk van de regio.
In R'dam zijn in 2007 praktisch alle moorden opgelost. In A'dam ligt dit beduidend lager.

Wereldwijd zijn er geen cijfers bekend. Echter als je alle moordpartijen van na de tweede wereldoorlog in statistieken zou verwerken (wat onmogelijk is), dan is mijn persoonlijke mening dat misschien maar tussen de 1 en 5 % wordt opgelost.

Bijgaande goed uitgewerkte site site geeft je praktisch alle info over moord en doodslag in NL over de laatste 10 jaar.