Vanaf juni volgend jaar is de bijschrijving van je kinderen in je paspoort niet meer geldig. Hiervoor heb ik flink betaald. Kan geld terugkrijgen?

Wij hebben onze kinderen in onze beide paspoorten laten bijschrijven. Deze paspoorten zijn nog ruim 3 jaar geldig.
Vanaf juni volgend jaar moeten de kinderen (indien je buiten de EU wil reizen) een eigen paspoort hebben.
Nu hebben we behoorlijke kosten gemaakt voor dit bijschrijven wat nu "plotseling" voor een korte periode geldt dan waarvoor we hebben betaald.
Zijn er mogelijkheden dit "verlies" terug te voorderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dat geld krijg je niet terug. Ik heb daarom ook toen ik mijn paspoort moest verlengen ook maar vast ID's voor de kinderen aangevraagd, anders heb je inderdaad dubbele kosten.
Overigens zijn de kosten van eem kinder-ID niet zo heel hoog. Maar het geld van de bijschrijving ben je inderdaad gewoon kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten voor het bijschrijven in een bestaand paspoort zijn rond de 20 euro. In een nieuw paspoort 9, dus het "behoorlijk wat kosten" valt ook wel mee, ik neem aan dat je dus ook op vakantie kunt gaan, dus dan is dit een relatief klein bedrag.

Een ID kaart voor kinderen onder de 13 jaar gaat ook 9 euro kosten. Dus ook niet echt heel duur.

Toegevoegd na 55 seconden:
ze hebben juist voor kinderen deze kosten laag gehouden om te compenseren dat kinderen bijgeschreven kunnen staan. Dus nee, je krijgt geen extra compensatie.