Zijn Saba , St-Eustatius, Sint-Maarten,Bonaire,Curaçao en Aruba nu lid van de Europese Unie , De Schengengroep , hebben ze eigen ambassades?

Heeft ieder eiland nog specifieke wetten ? Of zijn de Nederlandse van tel (Hoorde onlangs dat bijvoorbeeld homo-huwelijk niet overal erkend wordt )
Kan ik als Vlaming de grens oversteken zonder blabla ....zoals we nu de BelNed. grens oversteken?
Euro?
Nederlanders zullen me wel kunnen helpen zeker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag!

Het beste antwoord

Autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden: St. Maarten, Curaçao, Aruba.

Bijzondere gemeente: St. Eustatius, Saba, Bonaire
"De Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (WolBES of WOLBES) stelt de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba in, in de zin van artikel 134 van de Nederlandse grondwet. Deze eilanden functioneren als 'bijzondere gemeenten' van Nederland. De wet beschrijft onder meer de bestuurlijke inrichting, de samenstelling en de bevoegdheid van de besturen en bepalingen betreffende het toezicht op de bijzondere gemeenten. Bij de opstelling van het wetsvoorstel was de Gemeentewet het uitgangspunt. De organen van de openbare lichamen zijn vergelijkbaar met gemeentelijke organen, maar dragen namen die vaak zijn afgeleid van de benamingen toen de eilanden nog eilandgebieden waren in de Nederlandse Antillen. De bevolking wordt vertegenwoordigd door de eilandsraad (vergelijkbaar met de gemeenteraad in een gemeente) en bestuurd door een bestuurscollege bestaande uit de gezaghebber (in een gemeente: burgemeester) en eilandgedeputeerden (in een gemeente: wethouders).

Caribisch Nederland is niet bij een bestaande of nieuwe provincie ingedeeld en maakt geen deel uit van het Schengen-gebied. De taken die normaal de provincie heeft zullen deels door de bijzondere gemeenten zelf worden uitgevoerd. De nieuwe Rijksdienst Caribisch Nederland is verantwoordelijk voor politie, onderwijs, volksgezondheid en uitkeringen.

De eilandsraadsverkiezingen vinden op dezelfde dag plaats als de Provinciale Statenverkiezingen in de rest van Nederland, om op die manier op termijn deelname van de drie eilanden bij de Eerste Kamerverkiezingen mogelijk te maken."
http://nl.wikipedia.org/wiki/BES-eilanden

Er zijn veel eigen wetten, zo wordt het homohuwelijk wel erkend maar mag je hete r niet sluiten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Homohuwelijk_in_het_Koninkrijk_der_Nederlanden

Je kunt de grens niet zomaar oversteken, in elk geval heb je een geldig paspoort nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig antwoord Hippo...niks aan toe te voegen! +

Andere antwoorden (1)

Zijn Nederlandse Kolonies met Nederlandse wetgeving maar hoort volgens mij niet bij de EU.