tot hoelaat savonds mogen buren lawaai maken met boren enz

ik wil graag weten wat wettelijk is toegestaan tot hoelaat je mag boren,schuren enz.
Mijn dochter wordt er wakker van

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is niet echt een wet, wel kan de gemeente of de woningbouwverenigingen bepalingen hebben. Als ze er zijn, komen ze doorgaans neer op: "Na 22 uur rustig zijn, na 23 uur stil zijn." Dus boren na 22 uur is redelijk onbeleefd. Persoonlijk zou ik het na 9 uur al niet meer doen. Doen ze het later, dan zou ik even gaan aanbellen en zeggen: 'Joh, het klinkt erg door, zouden jullie dit op een ander, vroeger, tijdstip kunnen doen?' Want misschien beseffen ze niet dat je er last van hebt. Werkt dat niet, dan kun je - na pakweg 22 uur - de politie bellen, die dan eventueel overlast kan constateren en misschien meer indruk maakt dan jijzelf. Gaat het om een huurwoning en blijven mensen dit doen, dan kan de woningbouw eventueel bemiddelen, waarschuwen en dergelijke.

Ik dacht tot 22.00 maar als je er last van hebt kun je toch gewoon even langs gaan en vriendelijk vragen of het wat rustiger kan ivm met slapende kinderen.

Praat er met je buren over en hoe oud is je dochter een uur of 9 vind ik een mooie tijd Als ze zelf werken Toegevoegd na 3 minuten: Soms kan het niet anders maar met schoolgaande kinderen (heb je buren lief je moet nog zo lang naast ze wonen ) VRAAG OF HET EGT NIET ANDERS KAN

22.00 uur.

er zijn een aantal verschillende geluidsniveaus voor de tijden zie bron voor de niveaus

Bronnen:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-...

Voor zover ik weet 22:00 uur. Maar het zo als het geval was bij mijn buren, kunnen klussers nog al eens de tijd vergeten, je kan altijd nog vragen of ze op willen houden op een bepaalde tijd. succes!

Daar staat geen vaste tijd voor. Veel mensen zeggen dat het toegestaan is tot 22:00 uur maar dat is onzin. Je hebt recht op woongenot. Als alle inwoners hypothetisch allemaal nachtdiensten hebben en overdag dus slapen, en er is er eentje die dat niet heeft en de radio keihard zet, dan is dat overlast. Zit dus geen tijdstip aan verbonden. Nog een voorbeeld, overdag heeft iemand zo hard de muziek aan dat jij jouw TV niet kan horen, is ook gewoon overlast. Maakt niet uit of dat 14 uur is of 02:00 uur. Maar wat er aan te doen? Vaak zijn mensen niet eens bewust van hun lawaai die ze produceren. Gewoon even langsgaan, gesprekje met ze aangaan en als je zegt dat je kind niet kan slapen moet dat wel goed komen. Meteen de politie naar hun deur sturen pas doen als alle andere manieren (zelf vragen of het stiller kan) hebben gefaald. Echter de politie moet wel zelf de overlast waarnemen voordat ze iets kunnen ondernemen. Maar als het al zover is, en dat hoop ik echt niet voor je, dan is de relatie al dusdanig verstoord dat kans op herhaling groot is. Sterkte ermee!

Over het algemeen (tenminste bij mij dan) is het doordeweeks na 20:00 uur stilte en in de weekenden 22:00 uur. vind ik een mooie tijd eigenlijk maar vind dat buren onderling ook afspraken kunnen maken, het kan namelijk zomaar zijn dat een buurman voor het werk (vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld) 's nachts heel vroeg op moet bijvoorbeeld 3 uur beginnen, dan is 20:00 uur ook wel laat....Ook voor gezinnen met hele kleine baby's/peuters die om 19:00 uur willen slapen.... Die regels kun je dus het beste met je buren onderling bespreken!

Je kan het beste even op de website kijken van jouw gemeente. Elke gemeente heeft zijn eigen regels en plichten. Bij ons mocht er tot s'avonds 22.00 gebort worden. Wij hebben de volgende dag even een gezellig babbeltje gemaakt met de buurman en aangegeven dat de kleine last heeft van het boren en of hij de geluidsoverlast kan beperken danwel stoppen na 20.00 uur. Geen probleem hij wist zelf niet dat hij zo'n lawaai maakte. Vaak beseffen mensen niet dat ze lawaai maken en dus andere mensen storen. Dus voordat je met wettelijke regels gaat smijten zou ik eerst de buren aanspreken dat is de meest korte weg en zorgt er ook voor dat je een beter resultaat krijgt.

Een aantal jaren geleden heb ik dit aan de politie gevraagd en deze vertelde mij dat het tussen 7.00 uur en 22.00 uur is toegestaan.

Dat hangt (ook) echt af van je relatie met je buren. Probeer in eerste instantie met hen afspraken te maken over de tijden (omdat het wettelijk inderdaad zo zwart/wit niet ligt). Maar waarom maken ze eigenlijk zoveel lawaai zo laat? Werken ze misschien en willen daarna hun huisje verbouwen, omdat er overdag geen tijd is? Is het tijdelijk, of een hobby van de buurman? Als het tijdelijk is, is het waarschijnlijk makkelijker om afspraken over te maken. Als het structureel is: staat het bed van je dochter tegen de (buur)muur aan waardoor het gaat trillen? (was in ons geval een houten bed, en zo verholpen door het bed 3 cm te verschuiven). Als het gaat om langdurige overlast, bijvoorbeeld door de geluidsinstallatie, kun je denk ik het beste bij elkaar kijken hoe het ingericht is. Wij hebben destijds door zoiets simpels als tennisballen onder de geluidskast de rumour voor onze buren (met kinderen) aardig kunnen reduceren. Verbouwingen hou je altijd, maar in goed overleg valt er vast iets te regelen zodat je dochter wel door kan slapen. Zo ook bij dagelijks geluid. Succes!!

het is inprincipe zo bepaald dat men vanaf 22:00 rekening met elkaar hoort te houden. echter komt de politie ook aan de deur voor 22:00. wij hebben tot voor kort een verjaardag geviert jongen werd 18 jaar. groot feest muziek etc noem maar op. en rond 21:30 kwam de politie bij ons voor de deur met het bericht dat er geklaagt was. en dat de muziek zachter moest. zelf ben ik een keer door de politie aangesproken midden op de dag omdat de muziek van me auto radio hard aanstond en ik door het centrum reed waar allerlei mensen aan het shoppen waren. dit werd asocial geacht. Eigenlijk vanuit deze 2 gebeurtenissen kunnen we dus opmaken dat, ongeacht het tijdstip mensen rekening met elkaar dienen te houden. wat u buren doen kunt een gerust een klacht over indienen al vind ik persoon dat mensen elkaar eerst even bij de bel moeten trekken en vriendelijk verzoeken of het misschien op een ander tijdstip weer verder kan gaan. ook moet men met een redelijke reden komen. Succes hoop dat je er wat mee kan.

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt: gemiddeld piekbelasting overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A) 's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A) 's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A) Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn. Een tweede regeling is te vinden het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00. Wat kunt u doen tegen dit burengerucht Alhoewel u natuurlijk gelijk drastische maatregelen kunt nemen is het volgende stappenplan aan te bevelen om uw probleem op te lossen.

Bronnen:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-...

tot 22.00 uur of je moet toestemming vragen aan je buren.

Ik had de woningbouw er voor gebeld eens en die zei,,tot 20uur mogen ze boren en timmeren en vind ik een mooie tijd.Smorgens 8uur beginnen tot 8uur,toch het klokje rond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100