Staat het Leerlingenstatuut boven de Grondwet?

In ons Leerlingenstatuut staat dat er alleen vrije meningsuiting is binnen de christelijke identiteit van de school.
Maar in de Grondwet staat iets anders. Dus mijn vraag is of het Leerlingenstatuut dan boven de Grondwet staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

De grondwet geldt voor heel Nederland, en er is geen uitzondering voor een school die iets anders wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet correct, zie verder mijn antwoord. Betreft verenigingsrecht. (Geen min)
Nee, grondwet gaat boven alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat ook zoiets als verenigingsrecht. Het recht van gelijkgezinden om een vereniging of stichting... bv een school... op te richten. Het mag en kan dan van een ieder die zich er VRIJWILLIG bij aansluit verwacht worden zich te conformeren aan die vereniging. Dit is niet in strijd met enige wet of recht van andersdenkenden daar het die andersdenkenden vrij staat een eigen vereniging op te richten. In wezen verschilt dit niet van een politieke partij die OOK verwacht en eist van je dat je de overtuiging binnen die partij onderschrijft als je lid wordt. Zou dat niet meer mogen dan is daarmee het bestaansrecht van veel verenigingen en dus ook partijen onderuit gehaald. Per slot zou dan bv. een flinke groep PVV'ers lid kunnen worden van D66 en daarna dwingen dat die partij van koers veranderd via een partij congres.

Binnen de vereniging/stichting mag dit dus.

Artikel 1 van de grondwet verbiedt slechts dat een dergelijke vereniging andere mensen zou willen verbieden om ook een vereniging en dan naar hun denkwijzen op te richten. In het verenigings statuut mag dus niet staan dat er gestreefd wordt om andersdenkenden buiten de vereniging om tegen te werken in hun rechten op meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grondwet staat boven alle andere wetten en regels. Dus de grondwet bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechters mogen niet toetsen aan de Grondwet en de Grondwet regelt alleen zaken tussen de overheid en haar burgers. Zo mogen burgers onderling niet discrimineren, niet omdat het in de Grondwet staat, maar vanwege lagere wetten. De overheid mag niet discrimineren, maar doet ze dat toch, dan kan dat niet aangepakt worden op basis van de Grondwet. Ingewikkelde materie.

Feitelijk staan de Grondwet en het leerlingenstatuut dus los van elkaar en staat het een niet boven het ander.