Waarom is het veroorzaken van passief roken niet strafbaar?

ik vraag me af. Het is al een hele lange tijd bekend dat passief roken slecht is. Nu is het nog steeds zo dat rokers er soms weinig aan doen om te voorkomen dat mensen onvrijwillig meeroken. Ik heb het bijvoorbeeld over baby's of kinderen die thuis de rook van hun ouders binnenkrijgen, of nog erger, moeders die roken tijdens de zwangerschap. Waarom is dit niet strafbaar? In principe wordt er toch een 'aanslag' gepleegd op de gezondheid van andere mensen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Kimath
12 jaar geleden
interessante vraag!

Antwoorden (3)

Nee, anders zou een zwangere vrouw die ongezond eet ook strafbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat roken slecht is voor de gezondheid van rokers staat al jaren als een paal boven water maar het wetenschappelijk bewijs ervoor is nooit voor 100% dicht te timmeren omdat het op statistisch materiaal gebaseerd is. Het bewijs voor de schadelijkheid van passief roken is nog veel moeilijker hard te maken, hoewel de logica ingeeft dat dit wel het geval is. De vervolgvraag is dan natuurlijk hoe schadelijk en wanneer die schadelijkheid optreedt met vertroebeling door allerlei individuele verschillen. Dat lijkt mij de voornaamste oorzaak.

Omdat nog steeds zo krankzinnig veel jonge mensen beginnen met roken is het, geholpen door de uiterst verslavende eigenschappen (ook weer voor de meeste mensen maar niet voor allemaal) een hardnekkig verschijnsel. Het scheelt al een stuk dat er al een poos niet meer gerookt mag worden in openbare ruimtes en op de werkplek. Je ziet ook steeds meer rokers ook niet meer in in eigen huis roken, zoals in Zweden jaren geleden gemeengoed was. Die tendens lijkt me heilzamer dan wettelijke verboden, die niet te controleren zijn, laat staan te sanctioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste omdat de schadelijkheid van roken - en zeker van 'passief' roken - nog allerminst concreet is aangetoond en voor het overgrote dele gebaseerd is op bevooroordeelde onderzoeken over met name statistische verbanden. Voor het criminaliseren (wettelijk, want in 'de volksmond' is dat allang gebeurd) van gedrag, heb je wel die minimale basis nodig, en die ontbreekt vooralsnog.

Ten tweede is roken niet het enige gedrag waar mee je in potentie een ander zou kunnen schaden. Zou je roken op die grond willen verbieden, dan zou je nog veel en veel meer dingen moeten verbieden, van autorijden tot parfum gebruiken, en zouden we allemaal 24 uur per dag op onze teentjes moeten lopen en konden we een heleboel leuke én normale dingen niet meer doen. Ze kunnen tenslotte wel eens schadelijk zijn voor een ander.

Ten derde kun je mensen niet hun hele leven lang van alle denkbare gevaren afschermen en is niet elk gedrag te vermijden. Een zwangere vrouw die bij McDonalds eet of in de auto in de file stapt, of wierook brandt in huis,brengt haar kind minimaal net zo veel schade toe, en geen mens die er over zou piekeren haar daarvoor in de bak te stoppen.

Natuurlijk is roken niet per definitie goed voor je, en is het een prima idee dat enigszins te ontmoedigen, maar je kunt ook overdrijven, en dergelijke draconische maatregelen raken werkelijk kant noch wal. Bovendien is het middel soms erger dan de kwaal ; sinds het begin van de antirooklobby zijn mensen vele malen meer drugs gaan gebruiken, extreem veel meer alcohol gaan drinken. en is het aantal mensen met overgewicht explosief gestegen.

Natuurlijk is dat een statistisch verband (daar is de antirooklobby ook meester in), maar het is WEL een feit.
Waarmee je zou kunnen aanvoeren dat iedere antirookmaatregel mensen potentieel in gevaar brengt, omdat ze groter risico lopen op drugsgebruik, alcolisme en overgewicht - drie factoren met een groter overlijdensrisico dan roken.

Zou je het dus daadwerkelijk strafbaar maken (waarvoor je het ook nog eens zou moeten kunnen controleren en sanctioneren) dan zou je een enorme bom leggen onder de individuele vrijheid waar we in het westen allemaal eigenlijk zo -terecht- trots op zijn. En dat sommige mensen dan keuzes maken die jij niet zou maken ; tja, so be it. Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat vrijheden van de een ophouden waar de vrijheid (let op het nuanceverschil) van de ander aangetast wordt. Maar verder vind ik het aardig dat we er niet eens zo heel verschillend over denken, hoewel vanuit tegengesteld perspectief. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrijheid van de een houdt inderdaad op waar die van een ander begint ; maar in een wereld waar we niet ander KUNNEN dan op elkaars lip zitten / in elkaars ruimte bewegen, hoort een zekere mate van tolerantie en verdraagzaamheid daar zeker ook bij. Je kunt je ook aan ALLES gaan ergeren en iedereen om je heen min of meer verbieden te leven ; ook dat is misbruik maken van (je) vrijheid ten koste van die van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, toen ik nog niet zo lang gestopt was probeerde ik tolerant te zijn tegenover degenen die daar nog niet in geslaagd waren/voor hadden gekozen. Dat lukte niet zo erg omdat mijn reukvermogen in één klap dramatisch verbeterd was. Daardoor kun je slecht tegen tabaksrook, hoe paradoxaal dat ook klinkt als je zelf hebt gerookt als een schoorsteen. Daardoor weet ik maar al te goed dat rokers vaak niet half beseffen hoe storend het gebruik van hun genotmiddel kan zijn. Maar ik ben inmiddels wel een stuk toleranter. Een vleug tabaksrook van een collega deert me echt niet na de lunch op het tuinbankje buiten. Als ik geen as in mijn gezicht of op mijn bord krijg vind ik het goed. Maar ik blijf het een zaligheid vinden als er binnen niet gerookt wordt en dat vond ik als roker ook al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh; ik weet hoe storend het kan zijn. Ik heb zelf een flinke parfum-allergie, en ook de lucht van (teveel) spuitbus kan ik heel slecht velen ; ik wordt er benauwd en misselijk van. Helaas wordt je er te pas en te onpas overal op getracteerd (vooral binnen, maar zeker ook buiten) en er ook maar iets van zeggen wordt je in de regel absoluut niet in dank afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook, Marleen. Verreweg de meeste luchtjes vind ik 'te'. Ze slaan me domweg op de keel en lekker vind ik maar heel weinig luchtjes en zeker niet als ze overheersen.