Kan mijn vriend een soort van voogd worden over mij?

Ik ben op dit moment 17 en moet deze woensdag naar de jeugdrechtbank. Nu had ik gehoord van een vriendin dat mijn vriend een soort van voogd kan worden over mij omdat ik 17 jaar ben en hij 20. Ze wist niet goed meer hoe het zat maar had hier op de jeugdrechtbank iets van gelezen. Ik moet naar de jeugdrechtbank omdat ik bij zowel mijn vader als moeder onveilig ben en de jeugdrechter heeft toen als maatregel gegeven dat de ouders van mijn vriend mij een onderkomen mogen geven. Nu het schooljaar bijna is afgelopen zou ik graag niets meer te maken hebben met men moeder en vader( zij zijn nog steeds voogd over mij). Zou het ook een probleem kunnen vormen dat ik nog Belg ben tot mijn 18 en mijn vriend Nederlander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Hoi,

Waar woon je in NL of Belgique??
Zoek in ieder geval een advocaat op die weet van wanten dus gespecialiseerd is in jeugdrecht en onrecht !
Deze kan dan gelijk uitstel vragen van je zaak wat vooral als je in NL woont goed gaat uitkomen want dit soort instanties zijn log en werken langzaam zeker als je de 18 levensjaren nadert want dan zijn ze je hier in NL liever kwijt dan rijk van enige nazorg oid. heb ik nooit iets gemerkt ! ( was 15 toen ik uit huis ging enz.etc.) !
In jouw voordeel werkt dan het feit dat je bijna 18 bent !
Laat je inschrijven in NL en vraag je raadsheer (is nagenoeg gratis in dit soort jeugdzaken) of dit geen reden is om de hele boel ongeldig te verklaren aangezien je geen belgisch ingezetene meer bent en je in het buitenland woont waar de lokale wetten gelden en niet de die van je moeder en vaderland !
Ook jeugdhulpcentra kunnen helpen en mij kan je ook nog eventueel nader raadplegen ajw.!
Hier in NL denk ik dat de ouders van je vriend'n betere en meer geloofwaardige partij zal zijn voor 'n rechtbank dan met alle respekt jouw vriend !
Meestal moeten voogden ed. minstens ook 23jaar zijn,dacht ik !

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In België valt de voogdij alleen open als de minderjarige of de verlengde minderjarige helemaal geen ouders meer heeft: dit wil zeggen als hij wees is, of zijn enige bekende ouder overleden is, of als geen van hen in staat is om het ouderlijk gezag uit te oefenen.

Eerst moet dus het ouderlijk gezag van je ouders ontzet zijn. Dat gebeurd niet zomaar.
De jeugdrechter kan daarna een voogd aanwijzen, of je vriend daarvoor in aanmerking kan komen weet ik niet.
Maar regel dus eerst die ontzetting van de ouderlijke macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien kun je eens bellen met de juristentelefoon. suc6!