Beslag leggen op een auto. maar de auto wordt verkocht en daarna brandt hij af. Wat voor waarde heeft mijn beslag nog?

Ik heb een vraag. Ik heb een casus van school voor het vak beslag- en executierecht (Hbo-recht).

Ik heb beslag gelegd op een goed (auto) van mijn buurman. Mijn buurman heeft deze auto verkocht aan een vriend van hem. 'toevallig' is na de verkoop van de auto, de auto verbrand. De vriend van de buurman is goed verzekerd.

Heeft mijn beslaglegging op de auto nu nog waarde? Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
bamibal
12 jaar geleden
Het lijkt me vreemd dat een auto waarop beslag gelegd is überhaupt verkocht kán worden. Ik dacht bij een beslaglegging de auto weggehaald werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bamibal
Er kan wel verkocht worden mits met instemming van EN eigenaar EN beslaglegger. Dan zou de opbrengst echter eerst naar de beslaglegger moeten gaan tot maximaal de hoogte van diens vordering.Bij een rechterlijke uitspraak kan er zonder toestemming van de eigenaar verkocht worden middels openbare veiling.
In deze case lijken er dus de nodige wetten overtreden te zijn, en indien met medeweten van die vriend deze actie is uitgevoerd sluit ik niet uit dat verhaal op de verzekerings uitkering mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb echt totáál geen verstand van rechten, maar vind het een interessante casus dus ik ga hem volgen, haha! Hoe verzinnen ze het...
Benieuwd wat nou het echte antwoord is...

Antwoorden (5)

Als de goederen waarop je beslag hebt gelegd niet meer bestaan, dan heeft het beslag geen waarde meer.
Hooguit kan je het beslag verleggen naar de geldwaarde die in de plaats is getreden van het goed op het moment dat de auto verkocht werd.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord!! Maar kan ik dan geen beslag leggen op andere goederen? Of moet ik dan weer van voor af aan beginnen? Er moet dan toch ergens beslag op gelegd worden om de vordering te krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens...rechten op verzekeringsuitkeringen komen dan ipv rechten op betreffend goed.
Complicatie is hier de (waarschijnlijk onrechtmatige) verkoop aan een ander.
Vzv ik weet heb je vanwege dat beslag nu recht/beslag op de uitkering van de verzekering. Moet die verzekeraar wel weten natuurlijk. (Geldt zeker als de buurman de auto nog zelf had en zijn casco zou moeten uitbetalen)

Ligt overigens, omdat nu de buurman eigenaar is, wel moeilijk. Kon die buurman weten dat er beslag op die auto lag? Per slot zullen roerende zaken waar beslag op ligt ergens opgeslagen moeten worden waar de eigenaar er niet bij kan. Dus in dit geval had het verkoopdeel van het kenteken bewijs (deel 3) niet meer bij de buurman in bezit mogen zijn zodat de buurman niet "rechtsgeldig" had kunnen verkopen.

Uiteraard had die auto nooit verkocht mogen worden door die buurman tenzij daarna het ontvangen geld bij een notaris in depot wordt gegeven vanwege dat beslag.

Zoiets als dat je , bij het afbranden van je huis, de brandverzekering het geld ook naar de hypotheek (is ook een beslag, een hypotheek) nemer gaat.
Van dat bedrag wordt dan meestal een herbouw depot gemaakt en kan je uitsluitend dat gebruiken voor rekeningen die te maken hebben met herstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een min? Het lijkt mij een zeer goed antwoord.
De auto is dus verkocht aan een vriend van de buurman, dus deze man heeft er geld voor gekregen. Lijkt mij dat je dan het geld kan gaan vorderen. Het is geen goed (auto) meer, maar wel geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt mij dat als de auto van eigenaar wisselt er op de auto geen beslag meer gelegd kan worden
hij is tenslotte van iemand die geen schulden heeft

Een beslag is altijd persoonlijk gericht op de persoon en op de goederen van die persoon die de schulden heeft
dus het geld dat hij ontvangen heeft tijdens de verkoop van de auto daar kan dan wel beslag op gelegd worden
maar valt dan waarschijnlijk gewoon in een andere categorie beslag op rek spaarrekening of zoiets
12 jaar geleden
Tessa zoek je eigen antwoorden :)
Bronnen: