Mag je (door midden) gescheurd geld zelf plakken met doorzichtig plakband en ermee betalen?

Ik had een briefje geld in 2 stukken liggen en dacht ik plak het netjes maar het werd in de winkel niet geaccepteerd.
Mag je geld niet zelf plakken?
Vroeger (voor de euro in ieder geval) zag je met regelmaat zelf geplakte briefjes maar tegenwoordig idd eigenijk niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
49K

Het beste antwoord

Het biljet mag misschien zijn waarde behouden, maar indien niemand het biljet wil accepteren heeft het biljet voor u geen waarde meer. U kunt in dat geval het biljet langsbrengen bij de Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam. Niet voor iedereen kan het uit om naar Amsterdam te gaan om een biljet in te leveren. U hebt ook de mogelijkheid om het op te sturen naar de Afdeling Cash operations van de bank. In dat geval moet u een kopie van een geldig identiteitsbewijs meesturen en het formulier “Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobiljetten”. Op de website van de Nederlandsche Bank kunt u het formulier downloaden (www.dnb.nl). Zij zullen u compenseren door u de waarde van het biljet uit te keren. Het kan wel twee tot drie maanden duren totdat u het geld retour hebt ontvangen op uw bankrekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je mag het best plakken, maar je kunt het beste naar de bank gaan en vragen of ze het omruilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dat geld inwisselen bij een bank als het gescheurd is is het niet meer geldig
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet. Het is gewoon geldig
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat het niet geldig is maar lees even de link onder mijn bericht
Je mag het wel plakken, alleen heeft de winkel het recht om contant geld te weigeren.

Dus probeer er in een ander winkel mee te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ver ik weet, moet je het bij de bank inleveren. Daarbij wordt het volgende gehanteerd:

Als je biljet is gescheurd en het is een biljet van 10, waaruit een kwart ontbreekt, dan krijg je 7,50 terug. Een half biljet is 5 euro waard. Als je het hele biljet in snippers hebt, krijg je dus een volledig nieuw biljet. Zo kun je dus niet 2x een half biljet inleveren en 2x het hele bedrag krijgen.

Een kennis heeft dit ooit gehad met een guldenbiljet in de wasmachine, waarvan een kwart weg was. Ik neem aan dat dit ook nog geldt voor de euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de bank krijg je minder geld terug maar je kan er MAKKELIJK mee betalen bij wibra ofzo want hun boeit het niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan en mag het zelf plakken heb het zelf ook wel eens gehad. Maar de winkel mag het wel weigeren.