Is het illegaal om fictieve karakters de holocaust te laten ontkennen?

In Nederland is het illegaal om de holocaust te ontkennen. Betekent dat ook dat ik strafbaar ben als ik een stripverhaal of een roman schrijf waarin een van de karakters de holocaust ontkent? Mag ik een verhalend lied schrijven waarin iemand de holocaust ontkent?

Ik ben zelf geen ontkenner van de Sjoa, geen zorgen daarover. Ik ben hooguit benieuwd naar de manier waarop de wet tegen holocaustontkenning werkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Nee, fictieve karakters mag je alles laten doen wat de wet verbiedt. Gelukkig maar, anders zou zo'n beetje iedere thriller ook verboden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang dat karakter fictief blijft en niet jouw eigen mening verkondigt, zul je er niet om vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk wel uit.
Een fictief personage is iets anders dan een pseudoniem.
Dan neem je zelf een fictieve identiteit aan en verkondig je wel je eigen mening.
Een goed voorbeeld hier van is Gregorius Nekschot.
http://www.gregoriusnekschot.nl/blog/