Kan een gemeente weigeren om je in te schrijven?Ik denk mij in te schrijven gemeente X(verblijf WE & verlof).Fiscaal is het beter om in X te wonen.

Toegevoegd na 43 minuten:
verblijf WE & verlof = gedurende mijn vrije tijd verblijf ik op dit adres

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Het beste antwoord

Nee. Het enige criterium is dat je een adres opgeeft, en een bewijs van uitschrijving van je oude gemeente. Zelfs als je een willekeurig nieuw adres opgeeft zul je op dat adres worden ingeschreven!!

Ik woon al jaren "samen" met de vorige bewoner, die uit rancune (hij is uit zijn huis gezet) weigert om zich UIT te schrijven. Als ik hem zelf probeer uit te schrijven wordt dat geweigerd, omdat ik geen machtiging van hem heb (duh!). Alhoewel dit een andere situatie is dan waar jij je in bevindt laat dit voorbeeld wel zien hoe slecht de gemeente toetst aan de werkelijkheid. Ik verwacht dus geen problemen voor je.

Wat betekent "verblijf WE & verlof"?

Toegevoegd na 7 minuten:
Weekend en vakantie? Officieel moet je ingeschreven staan op het adres dat je hoofdverblijf is, maar dat wordt in de praktijk niet getoetst. Alleen in extreme situaties zal die toets plaatsvinden, bijv. als een huis onteigend moet worden, en het bekend is dat de "bewoner" eigenlijk ergens anders woont. Dan zou de gemeente die persoon uit kunnen schrijven (na de nodige aangetekende brieven), om zo de onteigening te vergemakkelijken. In de algemene praktijk is de regel van hoofdverblijf dus een dode letter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je helemaal niet uit te schrijven hoor. Zodra je ergens anders opnieuw inschrijft wordt je bij je oude adres automatisch uitgeschreven. Dikke kans dat de vorige bewoner het niet omwille van jouw pesten doet maar omdat hij ergens anders de boel goed aan het flessen is. De gemeente schrijft die persoon dan niet uit omdat mensen ergens ingeschreven moeten staan. En dit kan idd heel vervelende bijwerkingen hebben als die persoon dan een berg schulden opbouwt en de deurwaarder naar jouw huis komt. Dat wil niet zeggen dat je niet van die registratie af kan komen maar daar gemeentes niet aan die administratieve papierberg willen werken ze daar heel slecht aan mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar kwam ik ook achter toen de eerste deurwaardersbrieven op de mat vielen... Ik opbellen. Zegt die secretaresse doodleuk dat ze zich op de Gemeentelijke Basisadministratie beroepen. Voor je het weet kom je na drie weken terug van vakantie, en is je deur verzegeld! Dat is een collega van mij overkomen. Vandaar dat ik er op stond dat die vent uitgeschreven werd, maar dat weigert de gemeente dus. Zucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mjn, ik ken ook iemand die dit overkwam, na lang volhouden (blijven zeuren) is de gemeente er uiteindelijk toch toe overgegaan om die persoon uit te schrijven, dus: hou vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben inmiddels zover dat ze een aantekening in de computer hebben gemaakt, inclusief de belofte dat ze de gerezen twijfel aan eventuele toekomstige deurwaarders zullen melden. Dus ik durf weer op vakantie te gaan. :-)

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Sommige gemeentes, bijvoorbeeld Amsterdam, hanteren een woonvergunning of huisvestingsvergunning. Daaraan zitten voorwaarden gesteld, je moet dan voldoen aan de eisen om die vergunning te krijgen.
In de meeste gemeentes is zo'n vergunning niet nodig.
Of er in gemeente X sprake is van een dergelijke vergunning is meestal terug te vinden op de site van die gemeente. Kun je die informatie niet terug vinden dan kun je het beste even bellen naar de betreffende gemeente.

Het adres waar je je wilt inschrijven moet trouwens wel een pand zijn met een woonbestemming, recreatiewoningen of bedrijfspanden zijn uitgesloten voor bewoning en daar kun je je dus ook niet inschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die huisvestingsvergunning is alleen maar om een eerlijke verdeling voor bepaalde goedkope woningen te hanteren. Als je een adres hebt dan moeten ze je gewoon inschrijven. Je moet uiteraard wel legaal in Nederland wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RoepiRoepi heeft gelijk, de woonvergunning heeft met je inkomen te maken. De tweede paragraaf van Annigje is wel correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar vrees ik. Sommige gemeentes eisen ook dat je een economische of maatschappelijke binding hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt dan trouwens wel weer af van de hoogte van de huurprijsgrens (voor zowel goedkopen huur als koopwoningen) in die gemeente. Woningen boven die grens hebben die verplichting niet.
Die grens kan per gemeente verschillen.
JA in den haag is er ook een woon vergunning, gebaseerd dat je huur contract laat zien, of als je huis gekocht is weet ik het niet.