wat te doen met een sommatie aan mijn adres maar niet voor mij?

Ik vind een brief in de bus die niet aan mij gericht is maar wel aan mijn adres geaddresseerd is. Als ik die brief tegen het licht hou kan ik eruit opmaken dat een bedrijf dat deze persoon gesommeerd wordt binnen 24 uur geld over te maken.
Ik vermoed fraude. Wat moet ik doen?
Dit bedrijf benaderen? aangifte doen? brief retour afzender?

Toegevoegd na 12 minuten:
voor de volledigheid, ik ben de 1e bewoner op dit adres, dus niet voor de vorige bewoner of iets dergelijks.
het is een totaal onbekende naam aan wie dit geaddresseerd is, maar wel exact mijn straat/huisnummer/postcode.

en er woont niemand anders met deze naam op mijn postcode (dus geen foutief huisnr.).

verder heb ik de brief niet open gemaakt dus lijkt me niet dat ik betreffende bedrijf moet/kan benaderen.

Toegevoegd na 3 dagen:
waar ik nou nog geen antwoord op gehad heb, en wat dus meespeelde in mijn vraag is hetvolgende:

hoe kan het dat ik deze brief 'ineens' krijg?
zouden ze hiervoor al een soort welkomstbrief gestuurd hebben? en een eerste herinnering? want dat is toch normaal? waarom heb ik die dan niet gekregen?
mijn brievenbus zit niet in mijn voordeur, dus zat er iemand in mijn post te rommelen?

verder, is het waarschijnlijk een rekening voor een postorder. dat zou dan ook op mijn adres zijn afgeleverd toch?
zou iemand voor mijn deur hebben staan wachten?
vandaar mijn suggestie om aangifte te doen, hoe eerder er een onderzoek naar is, hoe meer bijv. de buren of de postbode zich nog kan herinneren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, ik begrijp dat de persoon aan wie de brief is gericht geld moet betalen aan een bedrijf?
Waarom denk je aan fraude? Misschien heeft hij gewoon een betalingsachterstand? Is het een vorige bewoner van jou huis of woon je er al jaren?
Als het een vorige bewoner betreft die nog niet zo lang weg is zou ik de brief "retour afzender" doen met de mededeling dat de persoon daar niet meer woont /of op dat adres onbekend is.
Woon jij zelf daar al jaren, dan kun je er mee naar de politie stappen en vragen wat te doen omdat je vermoed dat het geen zuivere koffie is.
Misschien heeft iemand jouw adres misbruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn reactie is een antwoord, dus verplaatst.
Al die knoppen ook....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwittig u bij de burgerlijke stand er van dat de juiste personen op uw adres zijn ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een verstandige opmerking Sxiopo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet bij de buren geinformeerd (die slapen al en zoals gezegd er woont in de hele straat niemand onder ook maar iets wat in de buurt komt van deze naam). verder neemt de burgelijke stand eerst contact op voordat ze iemand inschrijven op een adres, dus dat denk ik niet.
ik woon hier als 1e inwoner al 5 jaar en nog nooit post onder een andere naam gehad.
maar dat zal ik inderdaad nog even checken bij de gemeente morgen. is dat afdoende?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat je weer iets toegevoegd hebt: ik zou hem toch open maken en dan zien waar je echt mee te maken hebt? Niemand kan het antwoord hierop geven. Ja, aangifte doen. Hou je het nieuws bij? De politie heeft geen tijd want die is te druk met papier cq computer werk....En sinds we totaal geen privacy meer hebben, de mensen er niet socialer op worden, criminaliteit en erger (zie Alphen aan de Rijn) toenemen......tsja, ik heb er een hard hoofd in. Ik zou de brief dus openen, voorzichtig open stomen, een kopie van maken en dan retourneren zoals ik voorstelde. Werkt dit niet, dan heb je je kopie en kun je altijd nog moeite gaan doen?

Antwoorden (17)

Ik zou de brief retour afzender sturen en erbij zetten dat de geadresseerde niet op het adres woont. Iets van: is verhuisd, adres onbekend.

Toegevoegd na 48 minuten:
Oh oké, dat wist ik niet dat jij de eerste newoner bent. Mischien openen en het bedrijf die het opgestuurd heeft bellen of e-mailen oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou waarom dat minnetje? Toen ik antwoord gaf stond de toevoeging er nog niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord toch? Hij is niet voor jou, dus gewoon ongeopend retour afzender. Als het je gerust stelt, kun je het betreffende bedrijf nog even bellen en meedelen dat jij er woont en niet degene die zij dachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef nooit minnen. maar bedankt voor het advies.
enige waar ik bang voor ben is nasleep en dat wil ik zo goed mogelijk voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet voor jou is en jij hebt niks besteld oid, zal het best wel meevallen. Ik denk niet dat je een probleem krijgt als je de brief openmaakt. Als hun wel een foutje gemaakt hebben, maken ze gewoon een nieuwe brief voor de persoon waar hij evt wel voor bestemd is hoor. Morgen meteen contact opnemen en de situatie uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is tegen de wet, hiermee schendt je het briefgeheim. Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is.
Het bedrijf benaderen is het beste gezien de urgentie.
Maak duidelijk dat het bedrijf een persoon voor zich heeft die wellicht te kwader trouw op uw adres is ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik heb de brief niet open gemaakt.. alleen even tegen het licht gehouden en daar las ik wat dreigende woorden als sommatie en binnen 24u overmaken. moet ik die brief alsnog openmaken en ze dan bellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk staat er een retouradres op de enveloppe. Hiermee kan je op internet zoeken of ze ook telefoon hebben.
Ik zou de brief retourneren met de woorden "geadresseerde onbekend op dit adres"
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meer mensen die zonder er bij na te denken de post openen en de inhoud lezen , temeer als er geen andere huisgenoten zijn. Heeft men inwoning dan let men er op dat de post ook voor een ander bestemd kan zijn. Dus informeer bij de burgerlijke stand of u daadwerkelijk de enige bewoner bent van uw woning en verwijder illegale bewoners bij de burgerlijke stand. Neem de koe bij de horens en bel naar die firma en houd alle gegevens bij de hand.
Aangifte heeft geen nut want het bedrijf kan natuurlijk nooit weten dat de vorige eigenaar is verhuist... misschien was dat wel een van de redenen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, ik begrijp dat de persoon aan wie de brief is gericht geld moet betalen aan een bedrijf?
Waarom denk je aan fraude? Misschien heeft hij gewoon een betalingsachterstand? Is het een vorige bewoner van jou huis of woon je er al jaren?
Als het een vorige bewoner betreft die nog niet zo lang weg is zou ik de brief "retour afzender" doen met de mededeling dat de persoon daar niet meer woont /of op dat adres onbekend is.
Woon jij zelf daar al jaren, dan kun je er mee naar de politie stappen en vragen wat te doen omdat je vermoed dat het geen zuivere koffie is.
Misschien heeft iemand jouw adres misbruikt.

1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie nadere uitleg. het is niet de vorige bewoner dus.
ik vermoed inderdaad dat iemand mijn adres misbruikt, maar ik heb die brief verder niet open gemaakt, kan ik daarmee naar de politie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het doen. Je hoort tegenwoordig van die rare dingen, over identiteitsfraude e.d.
Is het een bonafide bedrijf? Want dan kun je wel contact met ze opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel, het is een gerenommeerd postorderbedrijf. wat gebeurt er als ik contact opneem met ze?
de brief is immers niet aan mij persoonlijk geadresseerd, maar wel op mijn adres?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je ze toch bellen? Je hoeft daarvoor de brief niet open te maken.
Trouwens schiet me ineens te binnen: Er zijn meer dezelfde postcodes in een straat. Misschien is er alleen een foutief huisnummer! Zoek dat eerst uit. Ga bij de buren langs met dezelfde postcode.
Anders: de brief terugsturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie aanvulling in de vraag.
straat/postcode e.d. klopt.
niemand in de straat op wie de naam maar enigszins lijkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan de brief terugsturen of het postorderbedrijf benaderen.zou ik zeggen.
Een brief die op jouw adres is bezorgd, maar die niet voor jou bestemd is, mag je niet openen. Je weet dus niet dat dit een sommatie is.
Het kan ook geen sommatie zijn, want dat wordt aangetekend verstuurd. En dan is het niet voor jou bestemd, dus kan je niet voor ontvangst tekenen.
Je kunt gerust de brief voorzien van een sticker 'onbekend op dit adres, retour afzender' en dan in de brievenbus deponeren.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijft een beetje raar dan.
het betreft hier een gerenommeerd postorderbedrijf, die zouden dat dan toch aangetekend versturen? de vraag is dus inderdaad of ik deze brief mag openen, voorlopig doe ik dat even niet, maar omdat ik alleen woon kan ik altijd stug volhouden dat ik niet gezien had dat deze brief niet voor mij was, hij was tenslotte op het goede adres bezorgd. en als ik dit retour afzender stuur, krijg ik dan niet alsnog een nasleep met deurwaarders dat ik alsnog moet bewijzen dat betreffende persoon hier echt niet woont?
itsme
13 jaar geleden
je kunt pas problemen krijgen als je die brief gaat openen.
Wat je wel kunt doen is dat je belt met het betreffende postorderbedrijf, en dat je zegt dat er op jouw adres post is gekomen voor meneer/mevrouw X, die hier niet woont. Klopt dat wel met hun administratie?
Dan gaat het balletje langzamerhand de goede kant op rollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en dan zeggen ze: ja dat klopt met onze administratie.
en dan?
itsme
13 jaar geleden
Dan zeg jij dat er niemand op dit adres woont met die naam...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bessy, + 1 van mij voor je eerste antwoord: gewoon terug met die handel.
Argh, wat gaat er toch veel slordig en mis in de huidige maatschappij.....ik noem het nu 'markt verwering'. Ik heb een keer per ongeluk het bankafschrift van iemand uit de straat geopend (we hadden dezelfde bank) en snapte niks van de overschrijvingen. Ben ik het zelf gaan brengen. Wisten die mensen tenminste wie hun post geopend had. Ze hadden er natuurlijk begrip voor. Ik ben echt heel vaak post kwijt. Komt nooit aan. Weg. Dus er zijn veel mensen die iets doen wat verboden is. Dat wist ik trouwens niet je andermans post niet mag openen. Weer wat geleerd maar als het gebeurd hoe achterhaal je dat?? Onzin regel dus eigenlijk toch? Ben toch benieuwd hoe het afloopt? Volgens SelektVracht woon ik niet waar ik woon en heet niet zoals ik heet!! Al twee keer gebeurd met iets van Zalando. Alles klopt in hun gegevens maar nee hoor, ik heet niet hoe ik heet, en woon niet waar ik woon aldus SelektVracht. Da's het omgekeerde. Ik krijg het ze niet aan het verstand gepeuterd bij Zalando dus ik ga weer gewoon shoppen!
Als je echt de eerste bewoner bent dan heeft iemand ander dus duidelijk een vals adres opgegeven
als je het bedrijf kan bellen los je het sneller op denk ik
maar retour sturen is ook mogelijk
13 jaar geleden
Enveloppen die bij mij bezorgd zijn, open ik soms zonder op de naam van de geadresseerde te letten.
Nu de verzender van mijn adres gebruik maakt zonder na te gaan of dat juist is, ben ik hem en mijzelf van dienst door hem op zijn fout te attenderen.
Ook voorkom ik daarmee erger, ook voor mijzelf.
In ieder geval zou ik spoedshalve per telefoon contact opnemen met de afzender, hem attenderen op zijn fout en hem vragen of, hij de brief terugwenst, en zo ja hoe.

Toegevoegd na 14 uur:
Dat heet zaakwaarneming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbestelbaar retour afzender.
Wat is daar aan zo ingewikkeld?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een fraudeur andermans adres heeft gebruikt om zich in te laten schrijven, dan handelt de deurwaarder tegoedertrouw om zich toegang te verschaffen tot uw woning als u niet thuis bent. Om dat te voorkomen kan men beter direct reageren op de correspondentie.
Je mag de brief niet openen want dan schend je het briefgeheim. Maar ik raad je aan om wel wat te doen. Aan de envelop kun je de afzender zien, zoek het telefoonnummer van dat bedrijf op in de telefoongids en neem contact met ze op en leg ze de situatie uit. Neem ook contact op met de gemeente om te vragen wie er ingeschreven staat op jouw adres. Er zijn mensen die 'onvindbaar' willen zijn voor organisaties (zoals de belastingdienst bijvoorbeeld) en die andermans adres misbruiken om organisaties en bedrijven op een dwaalspoor te brengen, ze gaan soms zo ver dat ze zich bij de gemeente inschrijven op het adres van een ander.
Ik ken iemand bij wie dat gebeurde, deze kreeg op een gegeven moment een deurwaarder op de stoep die het huis wou ontruimen. Er bleek dat iemand zich officieel op hun adres had laten inschrijven en de deurwaarder wist niet beter dan dat de betreffende persoon daar moest wonen. Als ze op dat moment toevallig niet thuis waren geweest had dat heel vervelend af kunnen lopen. Ze hebben later, na een hoop gedoe, voor elkaar kunnen krijgen dat die persoon uitgeschreven werd op hun adres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een deurwaarder langs komt om het huis te ontruimen is deze al een keer in persoon langs geweest. Al is het maar omdat zelfs gerechtsdeurwaarders niet zonder een medewerker van justitie (officier van justitie of assistent officier) een huis binnen mogen en die verwachten toch dat enige inspanning is geleverd om zekerheid te hebben. Maar ze hebben hier en daar wel de neiging om de grenzen van het betamelijke op te zoeken. Ik heb zelf al eens een hevige discussie gehad met een incassobureau (aan mijn deur nota bene) dat ik geen paspoort ging halen om in mijn eigen huis aan te tonen dat ik niet de veel oudere noord Afrikaanse voormalige bewoner was (je moet een forse tik van een flinke molen hebben gehad om mij te verwarren met iemand uit willekeurig welke noord Afrikaanse streek). En dat terwijl ik echt de enige ben die op mijn adres ingeschreven staat.
Schrijf op de achterkant: "Geadresseerde niet bekend op dit adres. Retour afzender" En gooi in de dichtstbijzijnde brievenbus de eerst volgende keer dat je daar weer in de buurt komt.

Het is niet aan jouw om voor politieagent of detective te gaan spelen voor dat bedrijf nog om dit te gaan doen voor de naam op de envelop. Als dat bedrijf fraude vermoed kunnen ze daar helemaal zelf aangifte van doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een fraudeur andermans adres heeft gebruikt om zich in te laten schrijven, dan handelt de deurwaarder tegoedertrouw om zich toegang te verschaffen tot uw woning als u niet thuis bent. Om dat te voorkomen kan men beter direct reageren op de correspondentie....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Sommige incasso bureaus denken dat wel maar zelfs een gerechtsdeurwaarder mag de deur niet openen of daar opdracht toe geven. Die moet van een (assistent) officier van justitie komen. Voor die aan de deur komt wordt verwacht dat de deurwaarder een redelijke inspanning heeft geleverd om te verifiëren dat het om de juiste persoon op het juiste adres gaat. Enkel wat post versturen is bij lange na niet genoeg voor een beslaglegging mag plaatsvinden. Er wordt ook verwacht dat je verkeerd geadresseerde port retour afzender stuurt. Je mag er dan ook van uit gaan dat die post ook bij die afzender aan komt. Een deurwaarder die dat negeert werkt zichzelf echt in de problemen. De kosten die je als bewoner maakt komen dan voor de rekening van het deurwaarders kantoor. Geven dat de deurwaarders rekening gebaseerd is op de rekening mag je er van uitgaan dat het vergoeden van die schade duurder is dan de winst op de opdracht.
Nikds doen.
Ik heb eens een sommatie gericht aan iemand anders terugestuurd met de mededeling dat die persoon niet op dat adres woonde.
Ik kreeg hem per kerende post retour, maar nu met MIJN naam erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe is dat afgelopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een heleboel ellende door de rechtbank geseponeerd.
Dit gebeurt mij regelmatig, omdat ik controle heb over een soort studentenhuis. Briefgeheim is iets vanuit de overheid, dus op het moment dat iets op het adres bezorgd is waar het bezorgd dient te worden, mag jij de post open maken. Verstandig is het niet en wel om het volgende.

Als de brief geopend is, weet je de inhoud. Degene die de brief stuurde weet niet dat degene voor wie de brief bedoeld was de boodschap niet heeft ontvangen en kan vervolgstappen ondernemen. Dan kun je dus de deurwaarder (of in mijn geval zelfs de vreemdelingenpolitie) aan de deur krijgen.

Wat moet je wel doen: schrijf op de voorzijde: bewoner onbekend, afzender retour. Dan gooi het in een brievenbus en doorgaans is daarmee de kous af.

Zijn het brieven van de gemeente, dan krijg je vaak daarna nog een brief of je iemand weet die weet waar die persoon dan wel is. Die hoef je niet te beantwoorden; dat houdt vanzelf op ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets doen, zou ik zeggen.

Jij bent niet verantwoordelijk voor post die aan jouw adres wordt gestuurd.
Beschouw het als ongewenste reclame: hup in de oud-papier-bak.

Ik krijg ook wel post die ik niet wil.
Waar ik niet om gevraagd heb.
Die ik meestal niet open.
Die gaat bij het oud papier.

Nu heb jij toevallig iets gezien van de inhoud, maar dat heeft er niets mee te maken.

Retour afzender kan ook.
Maar maak je vooral niet ongerust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een fraudeur andermans adres heeft gebruikt om zich in te laten schrijven, dan handelt de deurwaarder tegoedertrouw om zich toegang te verschaffen tot uw woning als u niet thuis bent. Om dat te voorkomen kan men beter direct reageren op de correspondentie.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nee sxiopo: zo makkelijk gaat dat niet! Bovendien wordt je helemaal niet veronderstelt te weten wat er in een envelop zit, die niet aan jou gericht is.
Als het van een incasso bedrijf is dan hoef je je nergens druk om te maken.
Voordat ze een huisbezoek afleggen om eventueel beslag te gaan leggen, moet het incassobureau of de deurwaarder eerst via de gemeentelijke administratie controleren of de juiste persoon op dat adres ingeschreven staat. Komt zijn naam niet op jouw adres voor dan mag hij jou dus geen bezoek brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo'n brief ontvang -is wel eens gebeurd- stuur ik hem ook ongeopend retour aan afzender. Ik schrijf dan op de envelop "Retour aan afzender. Aangeschrevene woont niet op dit adres". In mijn geval heb ik niets terug gehoord. Het was een envelop van e.o.a. online bedrijf waar ik nooit eerder van gehoord had? Eerlijkheidshalve moet ik toevoegen dat ik wel in de verleiding kwam om de brief open te stomen en te lezen waarom het ging. Heb ik ook een beetje spijt van. Er gebeuren zulke rare dingen op het web......

Off-topic maar misschien toch wel interessant:
Twee dagen geleden postte iemand een hilarisch verhaal op een forum hoe hij met Nigeriaanse scammers online een goeie grap heeft uitgehaald. Hij speelde zgn mee. Ik reageerde op die grap want ik lag dubbel van het lachen. Nu lach ik niet meer want wie schetst mij verbazing, en nu ook wat wantrouwig, dat ik opeens ook zulke brieven in mijn spambox vond gisteren en vandaag???

Als je het verhaal wil lezen: laat het weten. Het is hilarisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ken die verhalen wel... erg goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey bananenman, geef jij mij een thumbs-down voor mijn antwoord?
Snuffel
13 jaar geleden
Ik denk dat er weer een min-naar in het spel is. Overal staat zo'n beetje een min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahah.....:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef alleen min als het heel erg terecht is,
zoals een faliekant fout antwoord of iemand die denkt leuk te zijn met een heel flauw antwoord.
Het postorderbedrijf kan zich toch vergist hebben in het adres? De brief is in elk geval niet aan jou gericht. De gegevens die het bedrijf heeft niet.
Je geeft nu de indruk dat JIJ een probleem hebt, maar volgens mij heeft dat bedrijf een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu wij kennis hebben genomen van de vermoedelijke inhoud blijft het toch raadzaam om een deurwaarder een stapje voor te zijn. Deurwaarder stelt vast dat de bewuste persoon ,,ook,,
is ingeschreven op dat adres, en heeft geen boodschap aan het feit dat de oorspronkelijke bewoner dat niet weet. Indien er geen reactie blijft komen van de persoon waaraan de brief is gericht, dan komt de deurwaarder op huisbezoek. En als de deurwaarder toestemming heeft gekregen om zich met behulp van een sleutelsmid toegang te verschaffen om beslag te leggen of dingen veilig te stellen,
dan heeft men een lange weg te gaan om dat weer terug te draaien. Op elke brief van een bedrijf staat een afzender, dus het is een kleine moeite om even in de pen te klimmen. Bedenk dat een deurwaarder duizenden constructies tegen komt, en al vrij gauw door heeft of men van de prins geen kwaad weet of men de boel probeert te luppen.
Contact opnemen met het betreffende bedrijf en de situatie uitleggen. In deze tijd van internet en met het feit dat u de eerste bewoner bent zou ik het bedrijf ook vragen hoe ze aan dit adres zijn gekomen. Mocht je het niet pluis vinden dan zou ik achterhalen of je adres ter kwader wil gebruikt wordt. Als je hier inderdaad bewijs voor hebt zou je aangifte kunnen doen, maar het heeft geen enkele zin om op de feiten vooruit te lopen. Aangezien de naam niet klopt en het ook niet voor jou bestemd is kunnen ze geen jurudische stappen ondernemen tegen jou.