kan een woning worden overgenomen?

mijn vriend is per direct opzoek naar een woning, er is een bekende die zelf aangaf te willen emigreren.hij gaf aan dat mijn vriend daar kan verblijven, zich in kan schrijven bij de gemeente, en de huur te betalen + subsidie die bij deze woning in aanmerking kan komen.
de woning is van woningbouw.( denken wij)
ik vroeg me af of dit wel een legaal manier is van een woning overname ?
zoja?
wordt in deze situatie de woning echt overgenomen?
wat gebeurt er bij terugkomst van de huidige bewoner?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk kan dat niet, de verhuurder is degene die bepaalt of de woning wel of niet (tijdelijk) onderverhuurd mag worden. In het geval van sociale woningbouw mag dat vaak niet, omdat die toegewezen worden via een wachtlijst - die mag je niet op deze manier omzeilen.
Dus informeer bij de verhuurder van de woning!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Dat zou betekenen dat het illegaal wordt onder verhuurt.
Om in aanmerking te komen voor zijn woning heeft hij zich te houden aan de 'spelregels'van de woningbouw,die dan bepaald wie de woning krijgt toegewezen ( dit kan aan de hand zijn van het aantal punten wat je hebt opgebouwd bijv.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een manier. Dat is vanaf heden de vriend in te schrijven op het adres. Dan doorgeven aan de woningbouw dat de huidige bewoner is gaan samenwonen en dat de nieuwe partner als dusdanig erkend wil worden. Voor dat laatste ben je dus afhankelijk van de welwillendheid van de woningbouwstichting. En dan na een periode -en dus niet een paar weekjes maar langer- kan de verhuisde bewoner zich dan laten uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het op deze wijze aan een huurwoning geraken, wordt door de woningbouwvereniging niet toegestaan..of toegelaten..

De woningbouwvereniging, die eigenaar van dat pand is, bepaalt aan wie zij een woning verhuren willen..en aan wie niet.

Met heel veel geluk stemt de woningbouwvereniging met de nieuwe huurder in..maar indien dat niet het geval is..moet de betreffende man op zeer korte termijn de woning verlaten.

Alleen als de op reis zijnde eigenlijke huurder een vriend tijdelijk 'op zijn huis laat passen' door in het pand die vriend te laten wonen dan heeft de woningbouwvereniging geen bezwaar.

Maar let op: Als de tijdelijke huurder, die vriend dus, geen huur betaalt..wordt die huur bij de eigenlijke huurder in rekening gebracht.

Natuurlijk moet er een contract tussen de twee vrienden opgemaakt worden..zodat de eigenlijke huurder nadien weer over 'zijn huis' kan beschikken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woningbouwmaatschappijen zullen hier niet mee akkoord gaan. Wat je zou kunnen proberen is woningruil: het ruilen van een particuliere woning naar een woningbouwwoning maar hiervoor heb je goedkeuring van de maatschappij nodig (in feite gebeurd dit niet maar gebruik je dit als truc).

Ik woon zelf ook in woningbouw en ik wil in de toekomst 1 of 2 jaar op wereldreis gaan en daarom heb ik gekeken hoe ik het dan met mijn woningbouwhuis kan doen. Het is in eerste instantie mogelijk 1 jaar iemand anders je huis te laten bewonen maar dit moet wel goedgekeurd worden. Je kunt dit mogelijk nog met 1 jaar verlengen.

Ik zou deze mogelijkheid goed onderzoeken want zo kan je vriend wellicht tijdelijk in de woning huren. Je zou daarna kunnen blijven wonen in de woning maar dan loop je de kans dat je eruit wordt gezet als de woningbouwmaatschappij hierachter komt.

Succes!