Waarom moet een baby een eigen paspoort hebben?

Waarom moet een baby van slechts enkele weken een eigen paspoort of ID kaart hebben, die vervolgens ook nog maar 5 jaar geldig is? Alsof een baby zelfstandig zou reizen, of eigenhandig met de overheid in aanraking zou kunnen komen.

Of zie ik een nuttige reden over het hoofd?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet mag wel want is pas verplicht van af 18+
paulus811
13 jaar geleden
Niet Raymond, een baby MOET een eigen ID kaart hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, een kind hoeft pas een ID te hebben als het 14 jaar is. Als je het eerder mee op reis wil nemen, kan het ingeschreven worden op de paspoorten van de ouders. Sommige landen accepteren dat niet, en dan moet je een paspoort aanvragen. Dit geldt voor Nederland, het kan zijn dat dit een Vlaamse vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, sorry, je hebt gelijk! http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Actueel/Afschaffing_bijschrijving_kinderen_in_reisdocument
Ik loop achter...
paulus811
13 jaar geleden
sportief Stippel dat je het recht zet ;-). Ik kwam op de (Nederlandse) vraag omdat mijn broer onlangs een hummel heeft gekregen en me een ID kaart liet zien van de baby die nu 3 weken oud is. En natuurlijk is die kaart niet gratis.... Ik vond het nogal bespottelijk en vroeg me met mijn vraag af wat het nut er van is.
paulus811
13 jaar geleden
De tekst in de link is eigenlijk het antwoord op mijn vraag, het gaat dus om een 1persoon-1paspoort principe. Een virtuele + dan maar ..

Het beste antwoord

Ik ben bang,dat het gebeurt, omdat het geld oplevert.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je je het hele verhaal van het ministerie goed naleest gaat het om een reisdocument. Dus kinderen die gewoon thuis blijven en niet naar een land gaan waarvoor geen paspoort vereist is hoeven ook niet zo'n document.
De vraag gaat dan ook van een foutieve veronderstelling uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
dank voor je antwoord moolkeesje. Het is inderdaad alleen noodzakelijk als je naar het buitenland reist.

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk omdat er altijd nog mensen zijn die een kind willen kidnappen of meenemen naar ander land zonder dat de (andere) ouder/voogd het weet of toestemming geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het uitgeven van een paspoort is toestemming van beide ouders nodig (in mijn gemeente). Kidnappers kunnen hier dus niet op eigen gelegenheid een paspoort aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eenmaal in bezit van zo'n paspoort is er echter geen enkel probleem.
Het alternatief is dat kinderen worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders, en dat is te fraudegevoelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is dat fraudegevoelig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dan een kind kunnen kidnappen door het zelf in je paspoort bij te schrijven en een mooi stempel te zetten. Dat is een stuk eenvoudiger dan een echt paspoort te vervalsen.
paulus811
13 jaar geleden
Bijschrijven in het paspoort van de ouders mag al enige tijd niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. En dat is vanwege de reden die ik hierboven noem.
Stel dat ik een kind zou hebben en mijn zus daar een dag mee naar de dierentuin zou gaan. Onderweg krijgen ze een ongeluk, mijn zus overleefd het niet maar mijn kind wel, dan kunnen ze op die manier makkelijker achterhalen waar het kind naar toe moet en alle andere dingen die erbij komen kijken. En inderdaad met kidnappen. Ook kan het zijn dat wanneer je bij bijvoorbeeld je moeder in het paspoort staat je niet alleen met je vader op vakantie kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een baby moet geen eigen paspoort hebben, een baby mag een eigen paspoort hebben. De enige reden waarom dit makkelijk is, is dat het kind ook met derden mee naar het buitenland kan (bijv opa en oma).
Alternatief is idd bijschrijven in je eigen paspoort. Het is goedkoper, het kind kan dan alleen nooit met iemand anders mee de grens over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor reizen naar Amerika heeft een baby een eigen paspoort nodig, ook als het met de eigen ouders reist.
paulus811
13 jaar geleden
Bijschrijven in het paspoort van de ouders kan al enige tijd niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paulus, dat wist ik niet! Weet ik nu ook weer.
Als getrouwde man met een russische vrouw kan ik zeggen dat het heel makkelijk is om een baby een paspoort te geven. Onze kleine heeft zowel de nederlandse paspoort als de russische. Als mijn vrouw naar rusland gaat is het handig, en als ik ga met de kleine ook. Wij hebben bewust haar niet ingeschreven in haar of mijn paspoort.
Enige waar ik pissig over was, is dat de gemeente amtenaar het paspoort niet mee wilde geven maar alleen persoonlijk. (terwijl de kleine 3 maanden was). Heb de kleine toen opgehaalt, en terwijl ze sliep geeist van de amtenaar dat ze het persoonlijk overhandigde.. toen was het opeens geen probleem meer !!..

Maar zoals gezegd als de kleine met beide ouders af en toe meegaat is het heel handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel verstandig van die ambtenaar.
Stel dat jonge kinderen op het paspoort van de ouders worden bijgeschreven. Ik heb een kind van ongeveer dezelfde leeftijd, en stap met jouw kind in een vliegtuig. Dan is er geen haan die ernaar kraait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige landen eisen dat ieder individu een paspoort heeft, ongeacht de leeftijd, om in het land binnen te komen.